لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

مذاکره کلینتون با وزيران خارجه بريتانيا و آلمان در باره ایران


وزير امور خارجه آمريكا از زمان تصدى اين سمت در دو هفته پيش، با بسيارى از وزيران امور خارجه كشورهاى مختلف جهان به صورت تلفنى گفت و گو كرده است.
وزير امور خارجه آمريكا از زمان تصدى اين سمت در دو هفته پيش، با بسيارى از وزيران امور خارجه كشورهاى مختلف جهان به صورت تلفنى گفت و گو كرده است.
هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، در نخستين ديدار با همتايان بريتانيايى و آلمانى خود در روز سه شنبه موضوع ايران را با آنها مورد بحث قرار مى دهد.

رابرت وود، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه اين ديدارها به طور جداگانه در واشينگتن برگزار مى شود و خانم كلينتون در گفت و گو با ديويد ميليبند و فرانك والتر اشتانماير، وزيران امور خارجه بريتانيا و آلمان علاوه بر موضوع ايران در باره افغانستان و مسائل ديگر نيز با آنها گفت و گو خواهد كرد.

وزير امور خارجه آمريكا از زمان تصدى اين سمت در دو هفته پيش، با بسيارى از وزيران امور خارجه كشورهاى مختلف جهان به صورت تلفنى گفت و گو كرده است. اما ملاقات روز سه شنبه نخستين ديدار رو در روى خانم كلينتون با متحدان اروپايى آمريكا است.

آقاى وود گفت: من انتظار دارم كه اين ملاقات ها خيلى خيلى قابل توجه باشد.

وى افزود: فكر مى كنم كه موضوع ايران در صدر بحث هاى ميان اين سه وزير امور خارجه باشد.

ديدار وزير امور خارجه آمريكا با همتايان بريتانيايى و آلمانى خود يك روز قبل از نشست ديپلمات هاى ارشد كشورهاى عضو گروه پنج به علاوه يك برگزار مى شود كه قرار است در باره اتخاذ استراتژى واحد در خصوص برنامه هسته اى تهران با يكديگر رايزنى كنند.

گروه پنج به علاوه يك شامل كشورهاى آمريكا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا همراه با آلمان است كه براى ترغيب ايران به توقف برنامه غنى سازى اورانيوم به صورت مشترك با هم همكارى مى كنند.

اين كشورها بسته اى حاوى مشوق هاى اقتصادى و سياسى به ايران پيشنهاد كرده اند و در مقابل خواستار تعليق غنى سازى اورانيوم شده اند. اما تهران اين درخواست را رد كرده و بر ادامه برنامه هسته اى خود پافشارى مى كند.

باراك اوباما، رييس جمهور جديد آمريكا، گفته است كه مشوق هاى بيشترى به ايران ارائه خواهد شد و افزوده است: اگر کشورهایی مانند ایران مشت گره كرده خود را باز كنند دست دوستی واشينگتن به سوى آن دراز خواهد شد.

تهران در مقابل می گوید که از هر گونه «تغییر اساسی» در سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه و جمهوری اسلامی ایران استقبال می کند.

در همين رابطه، خبرگزارى «آسوشيتدپرس» روز دوشنبه به نقل از مقام هاى رسمى آمريكا اعلام كرد كه اين كشور در هفته جارى تيم بدمينتون زنان خود را به ايران اعزام مى كند.

حضور تيم بدمينتون زنان آمريكا در ايران بخشى از ارتباط با مردم ايران از طريق مبادلات فرهنگى و آموزشى است.

قرار است اين تيم از روز سه شنبه تا نهم فوريه در يك تورنمنت بين المللى به مناسبت سومين دهه پيروزى انقلاب اسلامى در ايران شركت كند.

هزينه اين سفر بر عهده وزارت امور خارجه آمريكا است كه از سال ۲۰۰۶ برنامه هايى را براى گسترش ارتباط ميان مردم ايران و آمريكا در دستور كار خود قرار داده است.
XS
SM
MD
LG