لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

آمريکا «پژاک» را یک گروه تروريستی دانست


طی سال های اخير نيروهای دولتی ايران در برخی از مناطق کردستان بارها با نيروهای پژاک درگير شده اند.
طی سال های اخير نيروهای دولتی ايران در برخی از مناطق کردستان بارها با نيروهای پژاک درگير شده اند.
وزارت امور خزانه داری آمريکا روز چهارشنبه «حزب حيات آزاد کردستان»، پژاک، را که عليه دولت ايران فعاليت می کند، يک گروه تروريستی دانست.

استوارت لوی، معاون امور مالی و تروريسم وزارت خزانه داری آمريکا، گفت: پژاک به عنوان شاخه حزب کارگران کردستان ترکيه، پ کا کا، فعاليت می کند.

حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) نيز خود را شاخه ايرانی پ کا کا که در ترکيه فعاليت می کند، می داند.

آقای لوی همچنين گفت: «با اقدام امروز، ارتباط تروريستی پژاک و پ کا کا را افشا کرديم و به اقدامات دولت ترکيه برای محافظت از شهروندانش از حملات (اين گروه) کمک کرده ايم.»

حزب کارگران کردستان ترکيه با هدف تشکيل يک دولت «کرد» از سال ۱۹۸۴ عليه دولت اين کشور اعلام مبارزه مسلحانه کرده است. به گفته مقام های ترکيه در درگيری های بين دولت و شورشيان کرد تاکنون نزديک به ۴۰ هزار نفر کشته شده اند.

طی سال های اخير نيروهای دولتی ايران در برخی از مناطق کردستان بارها با نيروهای پژاک درگير شده اند. به گزارش رسانه های خبری، پايگاه های اصلی پژاک در مناطق کوهستانی مرز ايران و عراق قرار دارند.

در بيانيه معاون وزير امور خزانه داری آمريکا آمده است: اموال و دارايی های متعلق به گروه پژاک در خاک اين کشور را مسدود و هر گونه کمک يا معامله شهروندان خود با اين گروه را ممنوع اعلام کرده است.

به گفته آقای لوی، حزب کارگران کردستان ترکيه از اعضای ايرانی خود خواسته است تا با تشکيل يک گروه، کردهای ايران را به همکاری با خود ترعيب کنند.

معاون وزير امور خزانه داری آمريکا همچنين گفته است: پژاک يک شاخه نظامی به نام «نيروهای دفاعی کردستان شرقی» دارد که به طور مستقل در ايران فعاليت می کنند. اما رهبری پ کاکا آنها را به شمال عراق فرا خوانده است.

حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) نيز از سوی جمهوری اسلامی ايران به عنوان يک گروه تروريستی معرفی شده است.

اين گروه در سال های اخير يک سلسله برخوردهای خشونت بار با نيروهای نظامی و انتظامی ايران داشته که دهها کشته و مجروح از دو طرف بر جای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG