لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

دو عضو سپاه پاسداران در شمال غرب ايران کشته شدند


حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) از سوی جمهوری اسلامی ايران به عنوان يک گروه تروريستی شناخته می شود. (عکس: AFP)
حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) از سوی جمهوری اسلامی ايران به عنوان يک گروه تروريستی شناخته می شود. (عکس: AFP)

بر اساس گزارش های رسیده، يک سرهنگ و يک عضو سپاه پاسداران ايران، در درگيری با نیروهایی که «اشرار» خوانده شده اند، در شمال غرب ايران کشته شدند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، اين افراد در جريان يک درگيری در شمال غرب ايران کشته شده اند. رسانه های ايران اعلام کرده اند که اين درگيری ميان شورشيان کرد و نيروهای ايران رخ داده که در جريان آن تعدادی از شورشيان کشته شده اند، اما آماری از تلفات شورشيان و توضيحات بيشتری در باره اين درگيری منتشر نشده است.


اعضای گروه کرد جدايی طلب پژاک، که شاخه ايرانی حزب کارگران کردستان (پ کا کا) است، همواره در منطقه شمال غربی ايران، محل تقاطع مرزهای ترکيه، ايران و عراق با نيروهای نظامی ايران درگير می شوند.


اين دومين درگيری در شمال غرب ايران طی يک ماه گذشته است، پيش اين در تاريخ ۱۷ تير ماه، راديو دولتی ايران اعلام کرد که مرزبانان اين کشور در جريان درگيری در شمال غربی ايران با مردان مسلح کرد، يک نفر از آنها را کشته اند.


حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) از سوی جمهوری اسلامی ايران به عنوان يک گروه تروريستی شناخته می شود.


اين گروه در سال های اخير يک سلسله برخوردهای خشونت بار با نيروهای نظامی و انتظامی ايران داشته که دهها کشته و مجروح بر جای گذاشته است.


اوايل خرداد ماه نيز ، هشت عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در درگيری با پژاک در مناطق مرزی غرب ايران کشته شدند.


سپاه پاسداران در ماه های گذشته بارها برخی از روستاهای شمال عراق را هدف گلوله باران توپخانه ای خود قرار داده و مدعی شده است که اين مواضع محل استقرار چريک های پژاک است.


تازه ترين گلوله باران، خرداد ماه گذشته گزارش شد. مقام های کردستان عراق در تاريخ ۱۵ خرداد ماه اعلام کردند که ايران پنج روستا در کردستان عراق را زير آتش توپخانه گرفته و شماری از اهالی اين مناطق را مجروح کرده است.


يک روز بعد از اعلام اين خبر، ژنرال ايلکر باش بوغ، فرمانده نيروی زمينی ارتش ترکيه از همکاری اطلاعاتی ايران و ترکيه در باره جدايی طلبان کرد در شمال عراق خبر داد. او گفت: «ما طی يک يا دو ماه گذشته عمليات هماهنگ شده ای انجام نداده ايم اما اگر لازم باشد اين کار را می کنيم.»


حزب کارگران گردستان، پ کا کا، برای تشکيل يک کردستان مستقل در منطقه ای ميان مرزهای ايران، ترکيه و عراق تلاش می کند. اين گروه از سال ۱۹۸۴ دست به سلاح برده و وارد جنگ چريکی با دولت ترکيه شده است.


سال گذشته، ارتش ترکيه با گذر از مرزهای شمالی عراق به مواضع شورشيان پ کا کا حمله کرد و مناطقی از کوه های اين منطقه را بمباران کرد.


XS
SM
MD
LG