لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

ماموریت آیت الله خامنه ای به بسیج؛ مقابله با «تهدید نرم»


برخی از تحلیلگران بر این باورند برخوردهای امنیتی و قضایی با مجموعه فعالان اجتماعی که به نام مبارزه با تهدیدات نرم و براندازی نرم صورت می گیرد، موجب محدودیت آزادی ایران می شود.
برخی از تحلیلگران بر این باورند برخوردهای امنیتی و قضایی با مجموعه فعالان اجتماعی که به نام مبارزه با تهدیدات نرم و براندازی نرم صورت می گیرد، موجب محدودیت آزادی ایران می شود.
محمدعلي جعفري، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، روز دوشنبه اعلام کرد: بنا به تصمیم آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، وظیفه مقابله با تهديدات نرم به نیروی بسيج واگذار شده است.

این موضوع خطاب به پنج هزار نفر از فرماندهان نیروی بسيج تهران بزرگ، اعلام شد. پیشتر، فرمانده کل سپاه پاسداران گفته بود: بسیج باید آماده مقابله با تهدیدات نرم باشد.

بهروز خلیق، فعال سیاسی در آلمان، در گفت و گو با « رادیو فردا» علت انتخاب نیروی بسیج برای مقابله با انچه که تهدید نرم خوانده شده است از سوی رهبر جمهوری اسلامی را، حضور گسترده آن در سطح جامعه دانست.

وی گفت: «امکانات بسيج به مراتب بيشتر از ساير نهادهای حکومت، از جمله سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات است. در حقيقت، ۵۰ درصد وظايف سپاه به بسيج انتقال یافته و به خصوص در دوره اخير بودجه بسيج دو برابر شده و برای آنها ماموريت های مختلفی منظور شده است.»

آقای خلیق اضافه کرد: «آنها برای مقابله با شورش ها و اعتراض های شهری، حدود ۲۵۰۰ گردان تشکيل داده اند و همچنين مدت ها اين مسئله مطرح است که بسيج به خاطر توانايی های خود بايد به مقابله با تهديدات نرم نيز بپردازد.»

  • «آنها برای مقابله با شورش ها و اعتراض های شهری، حدود ۲۵۰۰ گردان تشکيل داده اند و همچنين مدت ها اين مسئله مطرح است که بسيج به خاطر توانايی های خود بايد به مقابله با تهديدات نرم نيز بپردازد.»
  • بهروز خلیق، فعال سیاسی در آلمان
پیش از سخنان محمد علی جعفری، مقام های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی، در ماه های گذشته، بر لزوم مقابله با تهدیدهای نرم و براندازان نرم نظام سیاسی ایران تاکید کرده بودند.

این مقام ها همراه با رهبر جمهوری اسلامی، همواره بر قدرت مندی نظام تاکید کرده و گفته اند: دشمن امکان مقابله با نظام جمهوری اسلامی را ندارد.

در عین حال، آنان، از جمله، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عقیده دارند: «تهديدات فقط جنبه نظامي ندارد و دشمن در اين زمينه به انجام تهديدات امنيتي و نرم روي خواهد آورد. لذا بايد آماده مقابله با اين تهديدات شد.»

محمد علی جعفري در همین ارتباط، برای تایید گفته های خود به سخنان آیت الله خميني، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در مورد نگراني از داخل استناد کرد.

اما تهدیدات نرم و یا براندازی نرم نظام با این همه استفاده ای که از آن می شود، به چه معناست؟

سیامک طاهری، روزنامه نگار در تهران، به رادیو فردا گفت: «تعریف دقیق و کاملی از سوی مسئولان ارائه نشده است.»

وی اضافه کرد: «براندازی نرم ظاهرا عبارت است از هر گونه عملکردی که خوشايند مسئولين کشور نباشد يا هر گونه صحبت از فضای باز سياسی، آزادی مطبوعات و صحبت از حقوق اساسی مردم مانند حق آزادی بيان آزادی و اجتماعات؛ و حتی در پاره ای مواقع حقوق سنديکايی يا تشکيل نهادهای غير دولتی نيز به براندازی نرم تفسير شده است.»

در ارتباط با سخنان این روزنامه نگار می توان به موارد متعددی اشاره کرد که آخرین آن، صدور احکام زندان برای دکتر آرش و کامیار علایی، دو پزشک فعال در زمینه مبارزه با ایدز، بوده است.

این دو برادر که در پرونده موسوم به « براندازی نرم» بازداشت و محاکمه شدند، از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به همکاری با جاسوسان آمریکایی متهم شده بودند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که برخوردهای امنیتی و قضایی با مجموعه فعالان اجتماعی به نام مبارزه با تهدیدات نرم و براندازی نرم صورت می گیرد، موجب محدودیت آزادی ایران می شود؛ آن هم در حالی که پیش از این، به گفته آنان، آزادی به طور قابل توجهی اندک بوده است.

محمد علی عمویی، فعال سیاسی در تهران، با این عقیده موافق است.

او گفت:«در قانون اساسی جمهوری اسلامی آزادی تجمعات، داشتن نهادها، تشکيل احزاب و انجمن ها به عنوان حق مسلم مردم ايران شناخته شده است. اما نه تنها چنين چيزی در عمل وجود ندارد، بلکه از صحبت برخی از آقايان استنباط می شود که حتی در مورد سازمان های غير دولتی که بدون بهره بردن از کمک های دولتی و به اتکای زحمت و توانمندی های خودشان در جهت رفع مشکلات جامعه فعاليت می کنند، محدوديت ها افزايش می يابد.»

  • «براندازی نرم ظاهرا عبارت است از هر گونه عملکردی که خوشايند مسئولين کشور نباشد يا هر گونه صحبت از فضای باز سياسی، آزادی مطبوعات و صحبت از حقوق اساسی مردم مانند حق آزادی بيان آزادی و اجتماعات؛ و حتی در پاره ای مواقع حقوق سنديکايی يا تشکيل نهادهای غير دولتی نيز به براندازی نرم تفسير شده است.»
  • سیامک طاهری، روزنامه نگار
در این میان، مقام های جمهوری اسلامی ایران می گویند: اقدامات علیه براندازان نرم و کسانی که امنیت ملی را به خطر می اندازند، به منظور تامین امنیت کشور و مقابله با تهدیدهای آمریکا، اسراییل و برخی از کشورهای غربی صورت می گیرد.

آقای عمویی در مخالفت با این توجیه و متهم کردن فعالان اجتماعی و سیاسی گفت: «برای من پذیرش چنین موضوعی بسیار دشوار است. البته در یک طرف قضیه، امپریالیسم و دستیارانش بدون تردید در مقابل کسانی که با آنها مخالفت می کنند، اقداماتی انجام می دهند، ولی اینکه به استناد مبارزه با امپریالیسم، حقوق مردم را سلب کنند، اقدام اصولی نخواهد بود، چرا که به محدودیت های بیشتر و بدتر شدن شرایط زندگی مردم می انجامد.»

با این همه، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنان روز دوشنبه خود ماموريت سپاه و بسيج را دفاع از انقلاب و دستاوردهاي آن عنوان كرد و گفت: «اين بسيجيان بودند كه توانستند در مقابل نا امنيها و نا آرامی های سال هاى ۷۸، ۷۹ و ۸۰ در تهران بايستند. در آينده نيز دشمن در صدد ايجاد چنين معضلاتي براي نظام خواهد بود كه ما بايد با تدبير از انجام آنها جلوگيري كنيم.»

برخی از تحلیلگران، معضلات مورد اشاره محمد علی جعفری را اعتراضات ناشی از مشکلات اقتصادی در ایران به حساب می آورند.

بهروز خلیق، فعال سیاسی در آلمان، گفت: «جمهوری اسلامی شديدا احساس می کند که احتمال شورش وجود دارد و در نتيجه خود را برای مقابله با آن آماده می کند. به همين دليل به بسيج ماموريت های جديدی داده اند، از جمله حضور در محلات و يا راه انداختن گشت های بسيج. در مورد تهديدهای نرم، ما شاهد هستيم که بسيج پژوهشکده مطالعات و تحقيقات تشکيل داده است و يک شبکه راه اندازی کرده که به محلات و مناطق مختلف مراجعه کرده و از مردم نظرسنجی می کنند و به اين ترتيب بسيج می تواند افکار عمومی مردم را بررسی کند.»

در همین حال، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواستار شناسانده شدن برخي از دشمنان داخلي شد که به گفته او در لباس دوست و مدعي پيروي از خط امام و رهبري فعالیت می کنند.

محمد علی جعفری بدون نام بردن از این اشخاص گفت که این دشمنان دوست نما شعار توقف انقلاب را سر دادند و هنوز هم هستند.
همزمان، عبدالله عراقی، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران، روز دوشنبه گفت:« برنامه های اصلی سپاه از سال۸۸ آغاز می شود و سپاه و بسیج به عنوان سرپنجه های عملیاتی، وظیفه سنگینی بر عهده خواهند داشت.»
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG