لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

تجمع دانشجویان بسیجی در مقابل دفتر شیرین عبادی


شیرین عبادی؛ برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در دفتر کار خود (عکس: Epa)
شیرین عبادی؛ برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در دفتر کار خود (عکس: Epa)

یک روز پس از آنکه اتحادیه اروپا از رفتار ایران در قبال شیرین عبادی ابراز نارضایتی کرد، شماری از دانشجویان بسیجی تجمع اعتراض‌آمیزی در مقابل دفتر این برنده ایرانی جایزه صلح نوبل برگزار کردند.


شبکه خبر دانشجو، وابسته به سازمان بسیج دانشجویی، اقدام این گروه را اعتراض به سکوت در قبال «جنایات اسرائیل در غزه» عنوان کرده و نوشته است که این گروه در خلال تجمع خود، تابلو دفتر وکالت خانم عبادی را به زیر آورده‌اند.


بر پایه همین گزارش، دانشجویان معترض در این تجمع با سر دادن شعارهایی خانم عبادی را متهم به «سکوت معنادار در قبال جنایت‌های اسرائیل» کردند.


خانم عبادی در گفت‌وگو با رادیو فردا با اشاره به این اتفاق گفت که حدود ۴۰ نفر که پلاکاردهایی مبنی بر محکومیت اسرائیل در دست داشتند، با مراجعه به منزل و دفتر وکالت وی، شعارهایی از قبیل «مرگ بر قلم به دست مزدور»، و «اسرائیل جنایت می‌کند، عبادی حمایت می‌کند» سر داده‌اند.


به گفته خانم عبادی با وجود تماس با نیروی انتظامی، یکی دو مأموری که از طرف نیروی انتظامی مراجعه کرده بودند، قدرتی در پراکنده کردن جمعیت نداشتند و جمعیت پس از یک ساعت شعار دادن و کندن تابلوی دفترش متفرق شده‌اند.


خانم عبادی در این گفتگو تصریح کرد: «من بارها مواضع صلح‌آمیز خود را اعلام کرده‌ام و در چند روز گذشته هم جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را محکوم کرده‌ام.»


عضو مؤسس کانون مدافعان حقوق بشر گفت که این کانون، «مظلومیت فلسطین و محکومیت کشتار مردم بی‌دفاع آن در روزهای گذشته» را در اطلاعیه‌ای مورد تأکید قرار داده است.


حلقه‌ای دیگر از تجمعات اعتراض


تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل دفتر خانم عبادی، بخشی از مجموعه فعالیت‌هایی است که در روزهای اخیر شماری از دانشجویان بسیجی مدعی حمایت از مردم غزه در مقابل حمله اسرائیل، در تهران مرتکب شده‌اند.


تحصن اعتراضی در مقابل دفتر حافظ منافع مصر در ایران، تحصن در فرودگاه مهرآباد تهران، و ورود به اقامتگاه سفارت انگلیس در قلهک، در شامگاه سه‌شنبه، حلقه‌های دیگری از اقدامات دانشجویان بسیجی در روزهای اخیر بوده است.


شبکه خبری سازمان بسیج دانشجویی همچنین خبر داده است که تجمع‌کنندگان در مقابل دفتر خانم عبادی پس از آنکه تابلوی دفتر وکالت این حقوقدان را پایین کشیدند، برای برگزاری تجمع اعتراضی دیگری به سمت سفارت اردن رفتند.


اقدام دانشجویان بسیجی معترض در مقابل دفتر خانم عبادی در حالی است که در هفته‌های اخیر اقدامات علیه فعالیت‌های این فعال حقوق بشر تشدید شده است.


از جمله در هفته گذشته مأموران امنیتی جمهوری اسلامی با یورش به دفتر کانون مدافعان حقوق بشر که خانم عبادی از اعضای مؤسس آن است، اقدام به پلمب این دفتر کردند و مقامات جمهوری اسلامی این اقدام را تحت این عنوان توجیه کردند که کانون مدافعان حقوق بشر مجوز قانونی را لازم را برای فعالیت خود کسب نکرده است.


چند روز پس از آن و در حالی که بسته شدن دفتر این کانون، مورد اعتراض نهادهای بین‌المللی قرار گرفته بود، مأموران امنیتی به دفتر وکالت خانم عبادی مراجعه کردند و برخی اسناد و مدارک و از جمله کامپیوترهای این دفتر را ضبط کردند.


این اقدام از سوی ایالات متحده و نیز فرانسه به عنوان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی محکوم شد.


XS
SM
MD
LG