لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

ایران از ساخت ۷ ماهواره داخلی دیگر خبر داد


ایران اولین ماهواره تحقیقاتی و مخابراتی ساخت داخل خود با نام امید را دوشنبه شب ۱۴ بهمن به مدار زمین فرستاد
ایران اولین ماهواره تحقیقاتی و مخابراتی ساخت داخل خود با نام امید را دوشنبه شب ۱۴ بهمن به مدار زمین فرستاد
کمتر از دو هفته پس از پرتاب ماهواره ایرانی امید، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی از ساخت هفت ماهواره دیگر در ایران خبر داد.

به گفته محمد سلیمانی، هفت ماهواره جدید که ایران در دست ساخت دارد، همگی توسط متخصصان داخلی ساخته می‌شوند.

آقای سلیمانی گفته است که از این هفت ماهواره جدید، چهار ماهواره برای استفاده در ارتفاع پایین و با وزن کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم و سه ماهواره با قابلیت عملیاتی زیر ۳۶ هزار کیلومتر طراحی شده‌اند.

ایران اولین ماهواره تحقیقاتی و مخابراتی ساخت داخل خود با نام امید را دوشنبه شب ۱۴ بهمن به مدار زمین فرستاد و پرتاب آن نگرانی‌هایی را در کشورهای غربی برانگیخت.

کشورهای غربی معتقدند فنآوری موشکی به کار رفته در پرتاب این ماهواره، «احتمالاً می‌تواند برای توسعه موشک‌های بالستیک مورد استفاده قرار گیرد.»

اما حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به ابراز نگرانی برخی کشورهای غربی نسبت به پرتاب ماهواره امید، تأکید کرده است که پرتاب این ماهواره «صرفاً ماهیت علمی و تحقیقاتی» دارد.

آقای سلیمانی هفته گذشته پس از پرتاب ماهواره ماهواره ایرانی امید گفته بود که ایران چهار ماهواره دیگر نیز ساخته است. با وجود این کاملاً روشن نیست که این مقام ایرانی چرا در آن زمان به سه ماهواره دیگری که امروز از ساخت آنها خبر داد اشاره نکرده بود.

وزیر فن‌آوری اطلاعات ایران که اظهاراتش در این زمینه در خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس انعکاس یافته است، همچنین با اشاره به پرتاب ماهواره ایرانی امید افزود: «در یک سال گذشته، ایران موفق به پرتاب ۳ ماهواره به فضا شده که ۲ ماهواره از این مجموعه آزمایشی بوده و در نهایت منجر به پرتاب موفق ماهواره ملی امید به عنوان سومین ماهواره ایران شد».

آقای سلیمانی تأکید کرد که ماهواره ملی امید به خوبی در فضا به ماموریت خود ادامه می‌دهد.

ماهواره امید که با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی پرتاب شده هر ۲۴ ساعت ۱۵ بار به دور زمین می‌چرخد و پس از یک تا سه ماه گردش به زمین باز خواهد گشت. در پرتاب این ماهواره از موشک ماهواره‌بر سفیر استفاده شده که آزمایش در بهمن ماه سال گذشته با انتقادهای کشورهای مختلف روبه‌رو شد.

کشورهای غربی به فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی به دلیل آنکه ممکن است در راستای دستیابی به تسلیحات اتمی باشد، مظنون هستند اما ایران بارها اعلام کرده است که هدفش از تعقیب برنامه هسته‌ای صرفاً استفاده صلح‌آمیز از جمله تولید برق است و در برنامه‌های موشکی خود نیز صرفاً مقاصد دفاعی دارد.
XS
SM
MD
LG