لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

چاوز برنده همه‌پرسی ونزوئلا


 هوگو چاوز پيروزی خود در همه‌پرسی برای تغيير قانون اساسی را اعلام می‌کند، کاراکاس ۲۷ بهمن ۱۳۸۷
هوگو چاوز پيروزی خود در همه‌پرسی برای تغيير قانون اساسی را اعلام می‌کند، کاراکاس ۲۷ بهمن ۱۳۸۷
نتايج به دست آمده از همه‌پرسی روز یک شنبه در ونزوئلا، بيانگر موفقيت هوگو چاوز در کنار زدن مانع قانون اساسی برای شرکت مجدد در انتخابات رياست جمهوری اين کشور است.

دبير شورای ملی انتخابات ونزوئلا روز دوشنبه در تلويزيون دولتی اين کشور اعلام کرد که بر پايه نتايج شمارش ۹۴ درصد از آراء به دست آمده ۴/۵۴ درصد رأی‌دهندگان به اصلاحيه قانون اساسی اين کشور رأی مثبت داده‌اند. او همچنين اعلام کرد که از ۱۷ ميليون نفر که واجد شرايط بودند، ۱۱ ميليون نفر در اين همه‌پرسی شرکت کردند.

اين همه‌پرسی که برای دومين بار در طی ۱۴ ماه گذشته برگزار می‌شود، مانع موجود در قانون اساسی که حضور در انتخابات رياست‌جمهوری را تنها محدود به دوره می‌کند، مرتفع می‌سازد. اکنون هيچ محدوديتی برای رسيدن مجدد چاوز به مقام رياست‌جمهوری وجود ندارد و او می‌تواند به دفعات نامزد اين مقام شده و در انتخابات شرکت کند.

هوگو چاوز می‌گوید که تنها اوست که می‌تواند ونزوئلا را به يک حکومت سوسياليستی تبديل کند، کاری که به گفته او به ده سال ديگر و يا حتی بيشتر، زمان نياز دارد.

رئيس‌جهموری ۵۴ ساله ونزوئلا شب گذشته در نطق پيروزی خود که از بالکن کاخ رياست‌جمهوری ميرافلورس برای هزاران هوادار خود ايراد می‌کرد، گفت : «آتش ميهن‌پرستی به من تزريق شده و من تا آخر عمر خود را وقف خدمت به مردم ونزوئلا خواهم کرد».

آقای چاوز در سال ۱۳۷۷ به قدرت رسيد و تا کنون موفق شده است دو دوره شش ساله به مقام رياست‌جمهوری ونزوئلا برسد، کشوری که ۹۳ درصد از درآمد آن وابسته به نفت است.

عمر باربوزا، رهبر مخالفان هوگو چاوز، در سخنانی که از شبکه گلبويزيون پخش شد گفت: «در اين همه‌پرسی بيش از ۵ ميليون نفر به چاوز «نه» گفتند، ما باز هم به تلاش‌های خود ادامه می‌دهيم و دير يا زود به پيروزی خواهيم رسيد».

مخالفان چاوز به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته‌اند که هيچ برنامه‌ای برای اعتراض به نتايج همه‌پرسی ندارند.
XS
SM
MD
LG