لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

بالا گرفتن تنش میان مصر و حزب الله لبنان


شبه نظامیان حزب الله لبنان
شبه نظامیان حزب الله لبنان

نيروهای امنيتی مصر اعلام کردند که اطلاعات تازه ای از افراد دستگير شده مرتبط با حزب الله لبنان در مورد فعاليت اين گروه در مصر به دست آورده اند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از منابع آگاه امنيتی در قاهره گزارش داد، نيروهای پليس مصر روز دوشنبه در مرکز صحرای سينا عمليات گسترده‌ای را برای يافتن ده تن ديگر از عوامل گروه حزب الله لبنان آغاز کردند.

مقام‌های امنيتی در جريان بازجويی از ۴۹ نفری که پيشتر به جرم همدستی با حزب الله و تلاش برای بر هم زدن ثبات مصر بازداشت شده بودند، به اسامی اين ده نفر تحت تعقيب دست يافته‌اند. همچنين گفته می‌شود اين ده نفر از شهروندان لبنانی هستند.

مقام‌های امنيتی مصر از اين بابت نگران هستند که اين افراد پيش از بازداشت شدن بتوانند از طريق شبکه تونل‌های مخفی خود را به غزه در شمال صحرای سينا برسانند. گفته می‌شود اين افراد در ميان بوميان ساکن در منطقه کوهستانی النخل مخفی شده‌اند. بسياری از بوميان ساکن اين منطقه زندگی خود را از طريق فروش مواد مخد و قاچاق می‌گذرانند.

روز يکشنبه دادستانی مصر ۴۹ نفر از شهروندان لبنانی، فلسطينی و مصری را که اخيراً در اين کشور به اتهام همکاری با حزب الله بازداشت شده اند، به جاسوسی برای حزب الله و تلاش برای بر هم زدن ثبات مصر متهم کرده بود.

در مقابل حسن نصرالله رهبر حزب الله که از حمايت ايران برخوردار است، با رد اتهام تلاش برای بی ثبات کردن مصر، پذيرفته بود، که يکی از اعضای حزب الله را برای کمک حمايت از گروه ستيزه‌جوی حماس به مصر فرستاده است که اين امر به معنای اعتراف حزب الله به حضور در يک کشور عربی ديگر به جز لبنان قلمداد می‌شود.

روابط ميان حزب الله و مصر بعد از آن رو به سردی نهاد که در جريان حمله اسراييل به غزه، نصرالله مقام‌های مصری را به دليل امتناع مصر از گشودن گذرگاه مرزی با نوار غزه متهم به حمايت از اسراييل کرده بود.

از سوی ديگر روزنامه دولتی الجمهوريه مصر در شماره روز يکشنبه خود با لحن تندی به حسن نصرالله تاخت و به وی در مورد تهديد امنيت مصر هشدار داد. محمد علی ابراهيم سردبير اين روزنامه در مقاله‌ای با عنوان «تبهکاری که با پشيمانی بيگانه است» خطاب به نصرالله نوشته است:« ما به تو شيخ ميمون اجازه نخواهيم داد، دستگاه قضايی‌امان را به سخره بگيرد...اگر به حاکميت ملی و امنيت مصر تعدی کنی، خواهی سوخت.»

در بخش ديگری از اين مقاله آمده است:« من به تو چيزی را می‌گويم که هر مصری می‌داند، و آن اين که شما يک حزب ايرانی هستيد.»

XS
SM
MD
LG