لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

کلينتون: تشديد تحريم های ايران، در صورت ناکامی ديپلماسی


هيلاری کلينتون می گويد: در صورتی که رويکرد ديپلماتیک در قبال ايران نتیجه ندهد، ايالات متحده در موقعيت بهتری برای تشديد تحريم های بين المللی عليه ايران قرار می گيرد.

وزير امور خارجه آمريکا که روز چهارشنبه در کميته سياست خارجی مجلس نمايندگان آمريکا صحبت می کرد، گفت: باور داريم پس از مسير ديپلماتيک که هم اکنون در جريان است که برای ما اعتبار و نفوذ آورده است، با همکاری با کشورهایی که خواهان مشارکت هستند، همان گونه که می خواهند، تحريم ها به صورت فلج کننده تشديد شود.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده است. این شورا از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين خواسته، برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

هيلاری کلينتون تاکيد کرد: در صورتی که رويکرد های دیگر واشينگتن در قبال تهران، با بن بست مواجه شوند يا موفق نباشند، امريکا با همکاری جامعه بين المللی می تواند تحريم های جامعی عليه ايران وضع کند.

پس از روی کار آمدن دولت باراک اوباما، آمريکا خواهان مشارکت در مذاکرات با ايران بر سر برنامه هسته ای اين کشور شد.

آقای اوباما در همین زمینه روز سه شنبه گفته بود: به رغم اظهارات رييس جمهوری ايران عليه اسرائيل، واشيگتن به تلاش های خود برای مذاکره با ايران ادامه می دهد.

هيلاری کلينتون همچنين روز چهارشنبه گفت که ايران و برنامه هسته ای اين کشور يکی از الويت های اصلی سياست خارجی دولت باراک اوباما است.

وزير امور خارجه آمريکا که برای نخستين بار پس از انتخاب به اين سمت در کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان حاضر شده بود، تصريح کرد: «ما رويکردهای تازه ای برای مقابله با تهديدهايی که از سوی ايران مطرح است، در پيش گرفته ايم، ما با چشمانی باز و بدون توهم اين کارها را انجام می دهيم.»

هيلاری کلينتون گفت: «ما به لزوم جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی اگاه هستيم.» وی با اين حال افزود:«پس از سال ها که ايالت متحده در کناره ايستاده بود، اکنون ما به طور فعال همکاری می کنيم.»

ايران در واکنش به اين اتهام که برنامه هسته ای اين کشور ماهيت نظامی دارد، همواره اعلام می کند که هدف نهايی اين برنامه توليد انرژی است و تهران به تعهدات بين المللی خود مبنی بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای پايبند است.

رييس کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمریکا از خانم کلينتون پرسيد: برای نتيجه گرفتن اين رويکرد در قبال ايران به چه ميزان زمان نياز است.

هيلاری کلينتون بدون اين که به اين پرسش پاسخ مستقيم بدهد گفت: دولت باراک اوباما متعقد است زمينه برای پيشرفت مهيا است تا همزمان با همکاری با جامعه بين المللی با دولت ايران وارد مذاکره شود.

وزير امور خارجه امريکا افزود:«اين تعامل می تواند بیشتر موفقيت اميز باشد، اگر شرکای ما در سراسر جهان درک کنند که بايد با ما همکاری کنند»، از جمله در زمينه تشريک مساعی برای تشديد تحريم ها عليه ايران.
XS
SM
MD
LG