لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

توافق‌ اتحادیه اروپا با سه کشور برای واردات گاز منطقه دریای خزر


مسیر خط لوله نابوکو از دریای خزر تا غرب اروپا
مسیر خط لوله نابوکو از دریای خزر تا غرب اروپا
اتحادیه اروپا روز جمعه با هدف هموار ساختن راه واردات گاز از منطقه دریای خزر و کاستن از وابستگی خود به گاز روسیه با کشورهای گرجستان، ‌آذربایجان و ترکیه توافق‌نامه «راه ابریشم» را امضا کرد.

اروپا در قبال تعهد این سه کشور به تامین گاز این قاره قول تبادلات تجاری بیشتر و راه‌های ارتباطی قوی‌تر را به سه کشور گرجستان و ترکیه و آذربایجان داده است که اصطلاحا «کریدور جنوب» را تشکیل می‌دهند.

اتحادیه اروپا چندین سال است که از تلاش برای افزایش منابع برای گاز مورد نیاز خود سخن می‌گوید که به نتیجه چندانی نرسیده است، اما به نظر می‌رسد پس از آن که دعوای گاز میان دو کشور روسیه و اوکرایین در ژانویه گذشته باعث سردی خانه اروپایی‌ها شد این اتحادیه در هدف خود ثابت‌قدم‌تر شده است.

روسیه در ژانویه سال جاری میلادی پس از بالا گرفتن اختلافاتش با اوکرائین بر سر میزان بدهی‌های گازی این کشور به خود جریان گاز طبیعی به اروپا از طریق اوکرائین را قطع کرد.

ایران با آن که با داشتن بیش از ۲۸ تریلیون متر مکعب گاز پس از روسیه در مقام دوم جهان قرار دارد و ۱۶ درصد گاز جهان را در اختیار دارد از جمع امضاکنندگان توافق‌نامه «راه ابریشم» غایب بود.

میرک توپولانک،‌ نخست وزیر جمهوری چک که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، و روز جمعه در شهر پراگ میزبانی امضاکنندگان این توافق‌نامه را بر عهده داشت اشاره کرد که «کریدور جنوب خیابانی یک‌طرفه برای عبور لوله‌های گاز نیست».

آقای توپولانک افزود: «ما این را جاده ابریشم جدیدی می‌دانیم برای انتقال اطلاعات، کالا،‌ مردم و انرژی از دو سو.»

نخست وزیر جمهوری چک همچنین ابراز عقیده کرد که اتحادیه اروپا باید تلاش خود را بر پروژه‌ای واحد همچون ساخت خط لوله ۳۳۰۰ کیلومتری نابوکو متمرکز کند که ۱۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

هدف اصلی از طراحی پروژه نابوکو که گاز را بدون گذر از روسیه از ترکیه به اتریش منتقل خواهد کرد کاستن از وابستگی اتحادیه اروپا به ذخایر گاز روسیه است. مسیر خط لوله نابوکو ترکیه، بلغارستان،‌ رومانی و مجارستان به اتریش است.

مقام‌هاى اتحاديه اروپا همچنين پیشتر پيشنهاد كرده بودند كه گاز كشورهاى شمال آفريقا، عراق و ايران نيز مى‌تواند از طريق اين خط لوله به اروپا ارسال شود.

جمهوری اسلامی مدت‌هاست تلاش می‌کند به مسیر ترانزیت نفت و گاز از کشورهای آسیای مرکزی تبدیل شود، اما ایالات متحده به دلیل نداشتن رابطه دیپلماتیک با ایران همواره به دنبال راه‌های دیگری برای انتقال این کالاها بوده است.
XS
SM
MD
LG