لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

«فشار بر شركت هاى آلمانى براى قطع رابطه تجارى با ايران»


يك روزنامه آلمانى روز پنجشنبه گزارش داد كه دولت آلمان با اعمال فشار زياد بر شركت هاى این کشور خواستار قطع رابطه تجارى آنها با ايران شده است.

روزنامه اقتصادى «هندلزبلات» علت اقدام دولت آلمان را بخشى از تلاش هاى بين المللى براى وادار كردن ايران به متوقف كردن برنامه هسته اى خود و همكارى براى اعتماد سازى در اين زمينه اعلام كرد.

آلمان يكى از شركاى سنتى و بزرگ ايران به شمار مى رود و بر اساس آمار گمرگ آلمان، صادرات اين كشور به ايران در سال ۲۰۰۸ با ۸.۳ درصد رشد، به پنج ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار رسيده است.

اين رشد در حالى صورت گرفته است كه دولت آلمان ضمانت نامه هاى صادراتی برای ارسال کالا به ايران کاهش داده است.

با اين حال، وزارت اقتصاد آلمان در نامه اى به تاريخ ۲۷ آوريل از شركت هاى آلمانى خواست تا دو كنفرانس تجارى با حضور هيئت هاى ايرانى و وزير نفت جمهورى اسلامى را لغو كنند.

در اين نامه خطاب به انجمن امور خاورميانه و خاور نزديك آلمان آمده است: «اين رويدادها (كنفرانس هاى تجارى) به وضوح در تضاد با سياست هاى دولت است و مى تواند به سياست خارجى آلمان صدمه جدی وارد کند.»

وزارت اقتصاد آلمان افزوده است: به همين دليل، ما از شما مى خواهيم كه در اين كنفرانس ها شركت نكنيد.

آلمان يكى از شركاى سنتى و بزرگ ايران به شمار مى رود و بر اساس آمار گمرگ آلمان، صادرات اين كشور به ايران در سال ۲۰۰۸ با ۸.۳ درصد رشد، به پنج ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار رسيده است.
هندلزبلات مى نويسد: يكى از كنفرانس ها در ارتباط با اطلاع رسانى پيرامون ايران براى شركت هاى آلمانى در دوسلدورف و دومى، نشست نمايندگان شركت هاى اين كشور با غلامحسين نوذرى، وزير نفت جمهورى اسلامى بود كه با وجود اين نامه، برگزار شد.

وزير نفت جمهورى اسلامى در گفت و گو با روزنامه ياد شده از شركت هاى آلمانى خواسته است تا در اين كشور سرمايه گذارى كنند.

غلامحسين نوذرى گفت: ايران مى تواند يكى از تامين كنندگان قابل اعتماد انرژى براى آلمان باشد. ما فرصت هاى زیادی را پيشنهاد مى كنيم.

وى اعلام كرد كه ايران در حال برنامه ريزى براى «خط لوله پارس» است كه مى تواند گاز اين كشور را به اروپا برساند.

ايران كه دومين ذخاير گاز جهان را دارد همچنين براى مشاركت در خط لوله گاز نابوكو و تامين بخشى از گاز اروپا اعلام آمادگى كرده است.

آلمان با مصرف سالانه ۱۰۰ ميليارد متر مكعب گاز يكى از بزرگترين مصرف كنندگان اين سوخت در اروپا به شمار مى رود و جزء گروه كشورهاى گروه پنج به علاوه يك محسوب مى شود كه در زمينه چگونگى برخورد با برنامه اتمى ايران رايزنى و تصميم گيرى مى كنند.

اين گروه از جمهورى اسلامى خواسته است تا در ازاى مشوق هاى اقتصادى فعاليت هاى اتمى خود را به حال تعليق در آورد ولى تهران اين درخواست را رد كرده است.

گروه پنج به علاوه يك كه شامل آمريكا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان است نگرانند كه تهران در پوشش فعاليت هاى صلح آميز هسته اى به دنبال ساخت سلاح اتمى باشد. ايران اين اتهام را رد كرده و مى گويد كه هدف اين برنامه، توليد برق است.

جمهورى اسلامى ايران تاكنون با سه دور تحريم هاى شوراى امنيت سازمان ملل روبرو شده است.
XS
SM
MD
LG