لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

«خطر نابودی هزاران گونه گیاهی و جانوری در ایران»


بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی در ایران هزاران گونه گیاهی و جانوری را در معرض خطر قرار داده است.
بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی در ایران هزاران گونه گیاهی و جانوری را در معرض خطر قرار داده است.
رئيس جامعه جنگلبانی ايران می گوید که کاهش شديد سطح آب‌های زيرزمينی در بسياری از نقاط کشور هزاران گونه گياهی و جانوری را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

کاظم نصرتی کارشناس محيط زيست و رئیس جامعه جنگلبانی ايران روز شنبه در اين باره به خبرگزاری مهر گفت: « افت سطح آب‌های زيرزمينی در ۳۰۰ دشت کشور منجر به نشست اين دشتها شده و به خطر نابودی گونه‌های گياهی و جانوری و نيز تخليه روستاها دامن زده است.»

به گفته وی اراضی کشاورزی و دشت های واقع در مناطقی مانند کرمان، رفسنجان، سيرجان، زرند، مشهد، همدان، يزد و ورامين در سال‌های گذشته با افت شديد سطح آب‌های زيرزمينی روبرو شده‌اند که اين امر بحران جديدی در عرصه حيات طبيعی و منابع پايه در کشور به شمار می‌آيد.

رئيس جامعه جنگلبانی ايران از کاهش ۸۰ درصدی تراز آبی آبخوان‌های کشور خبر داد و افزود، با اين کاهش منابع آب‌های زير زمينی در ايران آسيب جدی ديده است. آقای نصرتی می افزاید: « پانزده درصد از اراضی کشاورزی نيز در اثر آبياری بيش از اندازه دچار شوری و ماندابی شده و به خودی خود از بين رفته‌اند.»

وی پيشتر همچنين اعلام کرده بود که در ۴۰ سال گذشته بيش از ۳۰ درصد از پوشش جنگلی کشور به دليل تخريب و بهره‌برداری بی‌رويه از بين رفته است.

در حالی که بر اساس آمار‌های موجود، ۴۰ سال پيش حدود ۱۸ ميليون هکتار جنگل در ايران وجود داشت، اما امروزه پوشش جنگلی کشور به حدود ۱۲ ميليون هکتار کاهش يافته است.

رئيس جامعه جنگل‌بانی ايران از تخريب جنگل‌ها و قاچاق چوب، توسعه بی‌رويه اراضی کشاورزی، توسعه نيافتگی و ناپايدار بودن فعاليت‌های عمرانی و ساخت و سازها به عنوان اصلی‌ترين دلايل کاهش ۳۱ درصدی پوشش جنگلی کشور در ۴۰ سال گذشته نام برده بود.

کاظم نصرتی همچنين با اشاره به پوشش ناچيز چنگلی در ايران و با تاکيد بر اهميت حياتی حفاظت از دشت ها و خاک از بی‌توجهی مقام‌های مسئول در مديريت علمی حفاظت از منابع طبيعی در ايران انتقاد کرد.

اين در حالی است که به گفته رئيس جامعه جنگلبانی کشور، ايران در کنار ۵۳ کشور ديگر جهان از جمله سرزمين‌هايی است که تنها کمتر از ده درصد مساحت آن جنگلی است، اما برای حفاظت از منابع طبيعی و جنگل‌های ايران اقدام موثری صورت نگرفته است.
XS
SM
MD
LG