لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

«جنگل‌‌های ايران بيابان می‌شوند»


۴۰ سال پيش حدود ۱۸ ميليون هکتار جنگل در ايران وجود داشت
۴۰ سال پيش حدود ۱۸ ميليون هکتار جنگل در ايران وجود داشت
رئيس جامعه جنگل‌بانی ايران اعلام کرد که در ۴۰ سال گذشته بيش از ۳۰ درصد از پوشش جنگلی کشور به دليل تخريب و بهره‌برداری بی‌رويه از بين رفته است.

کاظم نصرتی روز چهارشنبه به خبرگزاری مهر گفت: «بر اساس آمار‌های موجود، ۴۰ سال پيش حدود ۱۸ ميليون هکتار جنگل در ايران وجود داشت، اما امروزه پوشش جنگلی کشور به حدود ۱۲ ميليون هکتار کاهش يافته است.»

رئيس جامعه جنگل‌بانی ايران از تخريب جنگل‌ها و قاچاق چوب، توسعه بی‌رويه اراضی کشاورزی، توسعه نيافتگی و ناپايدار بودن فعاليت‌های عمرانی و ساخت و سازها به عنوان اصلی‌ترين دلايل کاهش ۳۱ درصدی پوشش جنگلی کشور در ۴۰ سال گذشته نام برده است.

به گفته کاظم نصرتی کاهش پوشش جنگلی در ايران آنچنان محسوس است که به عنوان مثال در مناطق شمالی کشور «حتی نگاه کردن با چشم هم نشان می دهد که سطح جنگل‌های شمال کاهش تاسف باری پيدا کرده است.»

وی همچنين از رشد جمعيت و در عين حال ادامه شيوه سنتی کار و زندگی به عنوان عوامل موثر ديگر در تخريب جنگل‌ها نام برده و معتقد است، با توجه به سنتی بودن دامداری و همين‌طور گسترش شيوه‌های غير مکانيزه کشاورزی و جوابگو نبودن مراتع و اراضی موجود، عده‌ای به تخريب جنگل‌ها و تبديل آن به اراضی کشاورزی و مرتع روی می‌آورند.

پيشتر نيز آقای نصرتی در مورد گسترش بيابان در ايران هشدار داده و آن را ناشی از آبياری بيش از حد زمين‌های کشاورزی دانسته بود . به گفته وی حدود ۱۵ درصد از اراضی کشاورزی در ايران بر اثر آبياری بيش از حد دچار شوری شده و کم کم از بين می روند.


کاظم نصرتی با هشدار شديد نسبت به پيامدهای فرسايش خاک در ايران از بی‌توجهی مسئولان نسبت به اين مساله انتقاد کرد و افزود:« سرزمين ما کم کم به سمت مرگ پيش می رود وسياستگذاران متوجه اين رويداد نيستند و من به عنوان کسی که خاک و جنگل و پوشش طبيعی زمين را می شناسم در خواست می کنم با اجرای طرح‌های عمرانی و ناپايدار زمينه نابودی خاک کشور را فراهم نکنند.»

«ايران، کشوری با بيشترين ميزان فرسايش خاک»

به گفته رييس جامعه جنگل‌بانی ايران سالانه بيش از دو ميليارد تن از خاک ايران نابود می‌شود که بدين ترتيب ايران بيشترين ميزان فرسايش خاک را در جهان به خود اختصاص داده است. بر اساس آمارهای موجود علت اصلی فرسايش خاک در ايران عوامل انسانی است.

«نصرتی» می‌گويد،خاک ايران حدود يک و دو دهم درصد از خشکی‌های کره زمين را تشکيل می دهد و از اين رو دو ميليارد تن فرسايش خاک در ايران معادل ۷/۷ درصد فرسايش جهانی است.

همچنين به گفته رييس مرکز تحقيقات کشاورزی و منابع طبيعی استان مازندران ميزان فرسايش خاک در ايران پنج برابر ميزان متوسط در کشورهای آسيايی است و فرسايش خاک در کشور روند صعودی دارد.

آقای «محمد امينی» در اوايل ارديبهشت ماه سال جاری اعلام کرده بود، ۱۲۵ ميليون هکتار از مجموع ۱۶۳ ميليون هکتار وسعت کشور در معرض فرسايش آبی قرار دارد.

وی به خبرگزاری مهر گفته بود، بر اساس آمارهای موجود در سی سال گذشته ۳۰ درصد از مراتع کشور تحت تاثير عوامل انسانی و جانوری به بيابان تبديل شده است.

به گفته رئيس مرکز تحقيقات کشاورزی و منابع طبيعی استان مازندران قدمت جنگل‌های ايران تا ۴۰ ميليون سال برآورد شده است و چهار گونه گياهی نادر دنيا تنها در جنگل‌های شمال ايران يافت می شود.

بهره‌برداری بيش از حد از جنگل‌های شمال با هدف توليد چوب و نيز فرسايش خاک اين جنگل‌ها را در معرض نابودی تدريجی قرار داده است.
XS
SM
MD
LG