لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

محمد پورعبدالله؛ «دفاع از جرمی که واقع نشده است؟»


محمد پورعبدالله، دانشجوی ۲۵ ساله رشته شیمی دانشکده علوم دانشگاه تهران
محمد پورعبدالله، دانشجوی ۲۵ ساله رشته شیمی دانشکده علوم دانشگاه تهران
محاکمه محمد پورعبدالله، دانشجوی ۲۵ ساله رشته شیمی دانشکده علوم دانشگاه تهران، روز چهارشنبه دهم خرداد ماه برگزار می‌شود.

محمد مصطفائی، وکیل محمد پورعبدالله، در گفت‌وگویی با رادیو فردا، پیش از پرداختن به اساس دفاعیات خود، نخست از روند دستگیری‌های آقای پور عبدالله و اتهامات وارده به او می‌گوید.

محمد مصطفایی: محمد پورعبدالله در حال حاضر دو پرونده دارد که در یک پرونده یکی شده. او در دیماه سال ۸۶ یک بار بازداشت شد و در تحقیقات مقدماتی در انفرادی بود یک مدتی و با قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی پس از مدتی آزاد شد.

به چه جرمی دستگیر شدند؟

عرض می‌کنم الان. مجدداً در اسفندماه سال ۸۶ یک بار دیگر دستگیر شد. بار اول اتهامی که به او منتسب کردند، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه‌های مخالف نظام بود. بازداشت دوم هم همین عضویت در گروه‌های مخالف نظام مورد نظر مراجع انتظامی و قضائی و به خصوص اطلاعات بوده که در مورد آن موضوع هم این پرونده تشکیل شده و فردا قرار است محاکمه محمد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب انجام شود.

آقای مصطفایی، در خبرها آمده که ظاهراً قبل از اینکه محاکمه آقای پورعبدالله برگزار شود، چند روز قبل از آن دستگیر شده دوباره و این نوبت دوم دستگیری او بوده. چرا اینطور شده، چرا محاکمه برگزار نشد و به روز چهارشنبه موکول شد؟

من نمی‌خواهم وارد جزییات پرونده بشوم چون این پرونده به گونه‌ای جنبه امنیتی هم دارد. فقط می‌خواهم این توضیح را بدهم که محمد یک وبلاگ نویس هم هست. او یک وبلاگی داشت و دارد و وقتی از زندان آزاد می‌شد، مطالبی را در آن وبلاگ می‌نوشت.

عقایدی داشت، منتها متاسفانه مطالبی که در وبلاگ او بوده و لینک‌هایی که داده، مرجع قضائی آن ها را به گونه دیگری برداشت کرده و در راستای این دانسته که محمد عضویت در گروه مخالف نظام دارد به خصوص چپ مارکسیستی. درصورتی که واقعاً اینطوری نیست و اصلاً محمد فعلی انجام نداده که بخواهد عمل مجرمانه‌ای انجام گیرد. حالا باید دفاع کنیم که او اصلاً گناهی ندارد.

الان هم نه تنها زندان بودنش خلاف اخلاق و قانون و شرع است، ادامه اش هم به همچنین. منتها متاسفانه ما الان با این وضعیت مواجه هستیم. به نظر من در این پرونده دلیلی که قاطع باشد و قانع کننده و مبرهن باشد مبنی بر اینکه او مرتکب این جرائم شده، وجود ندارد. اگر دادرسی عادلانه صورت بگیرد، به نظر من باید تبرئه شود از اتهاماتی که وارد شده است.

خود محمد پورعبدالله چه می‌گوید؟ اعلام بی‌گناهی می‌کند؟

خود او هم به همین صورت. زمانی که دستگیر شد، اتهاماتی که منتسب بود، رد کرد و گفت هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهم و فعالیت من در محدوده دانشگاه است و ضوابط دانشگاه و با کسی هم ارتباطی نداشتم که آنها معاند نظام باشند.

شما تصمیم دارید که دفاعیه‌اتان را بر چه استوار کنید؟

دفاعیات ما بر این استوار است که اولاً اقرارهایی که از او گرفته شده در شرایط عادلانه و مناسبی نبوده، مضافاً اینکه او چند مدتی هم در انفرادی بود و دوم اینکه هیچ سوء‌نیتی ندارد و نسبت به کشورش کوتاهی نکرده و علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی هم حرفی نزده و در نهایت هم عناصر مادی جرم که یک فعل باشد در این پرونده وجود ندارد.
XS
SM
MD
LG