لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

مستان و «دیدار با دوزخیان» دور اروپا


گروه «مستان» متشکل از هشت هنرمند جوان، پنج سال است که در ايران شکل گرفته و به خاطر ارائه کارهای متفاوت موسيقايی به ويژه مورد توجه جوانان ايرانی قرار گرفته است.

اين گروه در شرايطی به اروپا آمده است که ايران با تحولات تازه ای روبه‌رو شده و تا کنون سه کنسرت در آلمان و سه کنسرت ديگر هم در لندن، وين و پاريس اجرا کرده است. عنوان گشت اروپايی گروه مستان «ديدار با دوزخيان» است.

پرواز همای، سرپرست، خواننده، شاعر و آهنگ ساز گروه مستان، هنرمند تحصيل کرده موسيقی از دانشگاه آزاد تهران است.

پرواز همای که اينک ۲۹ سال دارد، در ارتباط با اين مسئله که گشت هنری گروه مستان در اروپا در اوج رخداد‌های داخلی ایران، به راديو فردا می گويد که مسائل ایران همواره در آثار این گروه بازتاب یافته است؛ «‌ چه قبل از انتخابات و چه بعد از انتخابات و اتفاقات آن، هميشه در کارهای ما پيامی حاوی مسايل انسانی، سياسی-اجتماعی و انديشه های پاک نهفته بوده و يکی از دلايلی که توانستيم با مردم ارتباط برقرار کنيم همين نکته است. »

وی می افزايد: « حال با توجه به اتفاقات رخ داده در ايران، همه از اين اتفاقات نگران و ناراحت هستند و کارهايی که ما اجرا می کنيم و پيام نهفته در کارهايمان بی ربط به فضای امروز ايران نيست. هم کارهای قديمی ما به اوضاع ايران مربوط بود و هم کاهای جديدمان پيام های انسانی دارد. بنابراين کار ما هميشه هماهنگی و همدردی با تمام مردم ايران است و اميدواريم اوضاع ايران به شرايط عادی برگردد و حق به حقدار برسد. »

پرواز همای، سرپرست و خواننده گروه مستان، در ادامه گفت وگو با راديو فردا می گويد بيشتر ترانه هايی که تا کنون در شهرهای گوناگون اروپا اجرا کرده اند، تازه و نو بوده است.

او در پاسخ اين پرسش که « چه عواملی سبب شده کارهای موسيقايی اين گروه بيشتر بر دل جوانان ايرانی بنشيند»، می گويد: « ما چون جزو نسل امروز هستيم و درد دل جوانان و مردم زمان خودمان را می شناسيم، تمام تلاشمان اين بوده که کارهايمان را بر اساس انديشه های امروز و آن چه همه می پسندند، آماده کنيم و به گوش مردم برسانيم. »

او با تاکيد بر اين که در ترانه های گروه مستان حرف مردم جاری است، اين اشعار را می خواند:

بيا بنشين و با مردم مدارا کن
گره از کار اين افتادگان واکن
بترس از شعله های زير خاکستر
بيا انديشه اندوه فردا کن
هزاران تاج سلطانی، دو صد تخت سليمانی
فلک بستاند از دستت به آسانی
که اين رسم فلک باشد
نه شاهنشاه بشناسد نه روحانی

پرواز همای، سرپرست گروه مستان، همچنين يادآور می شود که در سرودن ترانه ها تلاش می کند از واژه های ناب فارسی استفاده کند.

گروه مستان پس از اجرای چند کنسرت ديگر در شهرهای اشتوتگارت، هامبورگ و کارلزروهه در آلمان به سوئد می رود و در شهرهای استکهلم و مالمو هم برنامه های مشابهی را ارائه می کند.

گروه مستان گشت هنری خود را پس از اروپا در کانادا و آمريکا هم تداوم خواهد داد.
XS
SM
MD
LG