لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

۱۳ «عضو جندالله» در زاهدان اعدام شدند


بامداد روز سه‌شنبه ۱۳ نفر عضو و وابسته به گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ريگی در محوطه زندان مرکزی زاهدان به دار آويخته شدند و حکم برادر ریگی نیز تا آخر هفته اجرا می‌شود.

روابط عمومی دادگستری استان سيستان و بلوچستان با صدور اطلاعيه‌ای اعلام کرد که ۱۳ نفر به اتهام آن چه اين اطلاعيه «محاربه و افساد فی‌الارض» عنوان کرده به اعدام محکوم شده و احکام صادره بامداد روز سه‌شنبه در محوطه زندان زاهدان اجرا شده است.

از جمله ديگر موارد اتهامی افراد اعدام شده در روز سه‌شنبه، آدم‌ربايی مسلحانه، بستن راه بر مردم در محل تاسوکی و دارزين در استان کرمان و به قتل رساندن مردم تاسوکی و دارزين اعلام شده است.

حادثه تاسوکی و دارزين در نزديکی شهر بم در استان کرمان در سال ۸۴ روی داد و در نتيجه آن گروهی راه مواصلاتی را مسدود کردند، تعدادی از مسافران عبوری از خودروهای خود به اجبار پياده شدند و به قتل رسيدند. برخی از عاملين اين حادثه توسط نيروهای نظامی و انتظامی ايران بازداشت شدند و برخی ديگر به کشور پاکستان گریختند.

دادگستری استان سيستان و بلوچستان از ديگر موارد اتهامی اعدام‌شدگان را به اين شرح در اطلاعيه خود برشمرده است: درگيری با مأموران نيروی انتظامی در نقاط مختلف اين استان، حمله به پاسگاه‌های مرزی، تخريب و به آتش کشيدن اموال و خودروهای عمومی و خصوصی، تهيه و حمل و نگهداری انواع اسلحه و مهمات و تجهيزات ساخت بمب، ربودن اتباع خارجی با هدف ايجاد رعب و وحشت، تشويش اذهان و اخلال در امنيت عمومی با انگيزه مقابله با نظام.

ابراهيم حميدی، رئيس کل دادگستری استان سيستان و بلوچستان، ضمن اعلام اجرای احکام اعدام برخی از اعضای گروه جندالله اظهار داشت که پيش از اين قرار بود حکم اعدام محکومان در ملاء عام اجرا شود، اما تصميم نهايی بر اين شد که احکام آنها در زندان اجرا شود.

او همچنين اعلام کرد که حکم اعدام عبدالحميد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی، رهبر گروه نيز تا پايان هفته اجرا خواهد شد.

عبدالحميد ريگی در بهار سال ۱۳۸۷ توسط مقامات پاکستان به ايران تحويل داده شد و در پی تحويل وی بود که گروه جندالله در ۲۴ خردادماه همان سال با حمله به يک پاسگاه مرزی در سراوان ۱۶ مأمور پليس مستقر در آن پاسگاه را به گروگان گرفت و آنها را به محلی نامعلوم در خاک پاکستان منتقل کرد.

پس از اين گروگان‌گيری، جندالله اعلام کرد که در مقابل آزادی گروگان‌ها خواستار آزادی ۲۰۰ وابسته خود در زندان‌های ايران از جمله عبدالحميد ريگی است و در غير اين صورت همه گروگان‌ها را به قتل خواهد رساند.

ماجرای گروگان‌گيری از پاسگاه مرزی سراوان نهايتاً با کشته شدن همه گروگان‌ها به پايان رسيد، و اين در حالی بود که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اعلام کردند که حاضر به باج‌دهی برای آزادی گروگان‌ها نيستند.
XS
SM
MD
LG