لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

انتقاد شديد اصولگرايان از انتصاب رحیم مشايی به عنوان معاون اول احمدی نژاد


پس از آن که محمود احمدی نژاد، اسفنديار رحيم مشايی را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد، تعدادی از اصولگرایان طرفدار دولت از اين اقدام به شدت انتقاد کرده اند.

اسفنديار رحيم مشايی چهره جنجالی دولت نهم و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری روز جمعه توسط محمود احمدی نژاد به عنوان معاون اول دولت دهم منصوب شد.

احمد خاتمی، از اصولگرايان طرفدار دولت و از اعضای مجلس خبرگان رهبری، با انتقاد شديد از انتصاب اسفنديار رحيم‌مشايی گفته است که « اين انتصاب را با توجه به حساسيت به جايی که مراجع تقليد، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و تعداد کثيری از فرهيختگان داشته‌اند، نوعی دهن‌کجی به مراجع عظام تقليد و نخبگان ديگر »می‌داند.

احمد خاتمی همچنين می گويد: در «کمال ناباوری» خبر انتصاب مشايی در رسانه‌ها اعلام شد و اين می تواند برای دولت محمود احمدی نژاد چالش زا باشد.

اين روحانی اصولگرای طرفدار دولت، از محمود احمدی نژاد خواسته است تا « قبل از اين که موج انتقادات گسترده شود، در اين مورد تجديد نظر کند» .

خبر انتصاب رحيم مشايی علاوه بر احمد خاتمی تعداد ديگری از اصولگرايان را نيز متعجب کرده است. علی مطهری، نماينده اصولگرای مجلس، در اين زمينه به روزنامه اعتماد ملی گفته است:«همه دوستان و همفکران بنده از جمله آقای لايجانی در تماس تلفنی از اين خبر متعجب شده و ابراز تحير کرده است.»

علی مطهری افزوده است : بر حسب اطلاع انتصاب‌های جديد با مسوولان عالی نظام نيز هماهنگ نشده است.

علی مطهری، برادر زن علی لاريجانی ، رييس مجلس، افزوده است: «اين خبر آنقدر ناباورانه بود که صحت آن را از دولتمردان جويا شديم.»

محمدتقی رهبر، رييس فراکسيون روحانيون مجلس نيز از محمود احمدی نژاد خواسته است تا به طور جدی درتصمیم خود در این زمینه تجدید نظر کند.

محمد تقی رهبر اضافه کرده است:« «مراجع عظام، علما و بسياری از علاقه‌مندان احمدی‌نژاد اين مساله را برنخواهند تابيد.»

روزنامه کيهان که مدير مسئول آن منصوب آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است نيز با انتقاد از اين اقدام محمود احمدی نژاد پيش بينی کرده است که انتصاب اسفنديار رحيم مشايی «بی‌ترديد با مخالفت وسيع نيروهای انقلابی و اصولگرا و انبوه حاميان» محمود احمدی‌نژاد مواجه می شود.

اسفنديار رحيم مشايی که نسبت خانوادگی با محمود احمدی‌نژاد دارد، يکی از جنجالی‌ترين اعضای دولت نهم بوده که اقدامات و اظهارات او در چهار سال گذشته خشم بسياری از روحانيون در شهر قم را بر انگيخته است؛ روحانيونی که برخی از آنان از حاميان محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رفتند.

از جمله مواضع اسفنديار رحيم مشايی که بحث‌برانگيز بود، می‌توان به اعلام «دوستی با مردم اسرائيل» اشاره کرد.

در پی ابراز اين موضوع، آيت‌الله مکارم شيرازی، از مراجع نزديک به محافظه‌کاران در قم، با انتقاد از اظهارات او، خواستار شکسته شدن سکوت ديگر علما و روحانيون در اين باره شد و گفت: «چه لزومی دارد کسانی که اين گونه فکر می‌کنند، جزو همکاران رئيس جمهور محترم باشند؟»

۲۰۰ نماينده مجلس شورای اسلامی نيز اسفنديار رحيم مشايی را فاقد صلاحيت خواندند و خواستار برخورد با او شدند.

همچنين بيش از ۵۰ تن از نمايندگان مجلس خبرگان رهبری در نامه‌ای به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، خواستار رسيدگی به اظهارات اسفنديار رحيم مشايی شدند.

وضعيت به گونه‌ای بود که حتی روزنامه کيهان، بسيج دانشجويی و دفتر سياسی سپاه پاسداران از محمود احمدی‌نژاد خواستند تا او را به خاطر اظهار دوستی با مردم اسرائيل از کار برکنار کند؛ خواسته‌ای که برآورده نشد.

يکی ديگر از مواردی نيز که باعث اعتراض‌های گسترده به اسفنديار رحيم مشايی شد، اعلام خبر الحاق سازمان حج و زيارت به سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری به رياست اسفنديار رحيم مشايی در ابتدای سال جاری بود که با واکنش تند روحانيون مواجه شد.

در نهايت، آيت‌الله علی خامنه‌ای مجبور به مداخله شد و با «ناشايسته» خواندن اين الحاق، دستور داد وضعيت به شيوه سابق باقی بماند.

با توجه به اين گونه موارد، برخی از کارشناسان می‌گويند انتصاب اسفنديار رحيم مشايی به عنوان معاون اول رئيس جمهور می‌تواند تنش‌ها در رابطه ميان روحانيون بلندپايه قم و دولت دهم را افزايش دهد.

در اين زمينه، حتی گروهی از صاحب نظران بر اين باورند که اقدام مذکور، واکنشی از سوی محمود احمدی‌نژاد به مراجع تقليد و روحانيون بلندپايه‌ای بوده است که رياست جمهوری او برای چهار سال آينده را تأييد نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG