لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

بشار اسد در تهران و احتمال میانجیگری برای کلوتیلد ریس


 محمود احمدی‌نژاد و همتای سوری او بشار اسد در تهران(اوت ۲۰۰۸)
محمود احمدی‌نژاد و همتای سوری او بشار اسد در تهران(اوت ۲۰۰۸)
همزمان با انتشار برخی گزارش‌ها درباره میانجیگری سوریه برای پرونده کلوتیلد ریس، فرانسوی متهم به جاسوسی، بشار اسد رئیس‌ جمهوری این کشور روز چهارشنبه وارد تهران شد و مورد استقبال همتای ایرانی خود قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران بشار اسد، بلافاصله پس از ورود به تهران در محل کاخ ریاست جمهوری در خیابان پاستور مذاکرات خصوصی خود را با محمود احمدی‌نژاد آغاز کرد.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس گزارش می‌دهد که هدف از سفر رئیس‌ جمهوری سوریه به ایران تبریک دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و گفت‌وگو با مقام‌های ارشد جمهوری اسللامی درباره مسائل مختلف منطقه و گسترش روابط دو جانبه بین تهران و دمشق است.

رسانه‌ها و خبرگزاری‌های غربی احتمال می‌دهند بشار اسد در این سفر موجبات خروج کلوتید رایس از ایران را نیز فراهم کند.

کلوتیلد ریس، مدرس زبان فرانسوی، در محاکمات موسوم به «کودتای مخملی» به همراه بیش از تن از فعالان سیاسی و شماری چند روزنامه‌نگاران در جایگاه متهمان قرار گرفت؛ این شهروند فرانسوی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به جمع‌آوری اطلاعات برای سفارت فرانسه و دست داشتن در رویدادهای پس انتخابات متهم شد. اتهاماتی که دولت فرانسه قویا آن را رد کرده است. فرانسه همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که اتهامات کلوتیلد ریس را پس بگیرد.

کلوتیلد ریس یکشنبه این هفته با سپردن وثیقه ۲۰۰ هزار یورویی آزاد شد؛ با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که وی تا مختومه شددن پرونده‌اش باید در ایران بماند.

فرانسه پیشتر، از تلاش‌های دیپلماتیک سوریه برای آزادی این شهروند فرانسوی از زندان قدردانی کرده بود؛ از این رو محافل سیاسی و خبری پیش‌بینی می‌کنند که بشار اشد در سفر خود به تهران درباره کلوتیلد ریس نیز با مقام‌های جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند. با این حال وزارت خارجه جمهوری اسلامی میانجیگری سوریه در آزادی کلوتیلد ریس را رد کرده است.

نازک افشار، کارمند ایرانی سفارت فرانسه نیز، با اتهاماتی مشابه در یکی از محاکمات «کودتای مخملی» حضور داشت. وی نیز در روز ۲۰ مرداد با وقید وثیقه از زندان آزاد شد.
XS
SM
MD
LG