لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

هشدار اتحادیه اروپا به ایران درباره محاکمه کارمندان سفارتخانه ها


 دومین جلسه دادگاه معترضان به نتیجه انتخابات برگزار شد
دومین جلسه دادگاه معترضان به نتیجه انتخابات برگزار شد
سوئد، به عنوان رييس دوره ای اتحاديه اروپا، روز شنبه به ایران هشدار داد که اقدام اين کشور در محاکمه کردن يک شهروند فرانسوی به همراه کارمندان محلی سفارتخانه های بريتانيا و فرانسه، اقدام عليه همه کشورهای عضو اين اتحاديه است و به اين اقدام پاسخ متناسب خواهد داد.

دومين جلسه دادگاه معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری روز شنبه برگزار شد و يک شهروند ۲۳ ساله فرانسوی به همراه دو کارمند محلی سفارتخانه های فرانسه و بريتانيا در تهران در اين دادگاه حضور داشتند.

در همين رابطه رييس دوره ای اتحاديه اروپا در بيانيه ای نسبت به برگزاری اين دادگاه و همچنين محاکمه يک شهروند فرانسوی به همراه دو کارمند محلی سفارتخانه های بريتانيا و فرانسه ابراز نگرانی کرده است.

اين بيانيه ضمن محکوم کردن این دادگاه تصريح کرده است: رياست دوره ای تکرار می کند، اقدام عليه يک کشور عضو اتحاديه اروپا، يک شهروند يا کارمندان سفارتخانه های آنها، به مثابه اقدام عليه همه اتحاديه اروپا محسوب می شود.

رياست دوره ای اتحاديه اروپا در اين بيانيه اعلام کرده است که روند دادگاه در ايران را از نزديک زير نظر خواهد داشت و هچنين خواستار آزادی فوری اين افراد شده است.

در کيفرخواستی که در دومين جلسه دادگاه دسته‌جمعی مربوط به رويدادهای پس از انتخابات ايران خوانده شد، سه بار نام حسين رسام ، کارمند ايرانی سفارت بريتانيا، برده شد.

در متن کيفرخواست افزون بر زدن اتهام‌های مختلف به دولت بريتانيا، مبنی بر دخالت اين کشور در امور داخلی ايران و تلاش برای راه‌اندازی «کودتای مخملی» با استناد به «اعترافات» حسين رسام آمده است که «کليه ديپلمات‌های سفارت» بريتانيا در تجمعات اعتراضی پس از انتخابات شرکت کرده‌اند.

علاوه بر حسين رسام، نازک افشار، کارمند محلی بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، نيز در بين متهمان حاضر بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، وی به آنچه اغتشاشگری ناميده شده، اعتراف کرده است.

در دادگاه رو شنبه کلوتيلد رايس۲۳ ساله، يک شهروند فرانسوی، نيز در جايگاه متهمان حضور داشت .

دادستانی تهران همچنين کلوتيلد رايس فرانسوی را که در دانشگاه اصفهان به تدريس زبان فرانسه اشتغال داشت، متهم به «جمع‌آوری اطلاعات به طور شبکه‌ای» و نيز «القاء ضرورت اعتصاب» متهم کرده است.

واکنش بریتانیا

در تحولی ديگر، ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، با محکوم کردن اقدام ايران در محاکمه کردن کارمند محلی سفارت اين کشور در تهران، گفت: اين اقدام ناقض تضمين هايی بود که مقامات بلندپايه ايران در اين باره دريافت کرده بوديم.

ديويد ميليبند گفت: من عميقا از اتهام های غير موجه ای که عليه حسين رسام مطرح شد، نگران هستم.

آقای ميليبند افزود: اقدام دولت ايران عليه حسين رسام ، کلوتيلد رايس و کارمند سفارت فرانسه در تهران فقط باعث بی اعتباری بيشتر رژيم ايران خواهد شد.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه ای محاکمه یک شهروند فرانسوی به همراه یک کارمند محلی سفارتخانه این کشور در ایران را محکوم کرده است.

فرانسه با بی پایه و اساس خواندن اتهامات علیه کلوتیلد رایس و نازک افشار خواستار آزادی فوری آنها شده است.

نخستين جلسه دادگاه حدود ۱۰۰ نفر از متهمانی که مقام‌های جمهوری اسلامی از آنها با عنوان «عوامل اغتشاش و آشوب» نام برده‌اند، صبح روز شنبه دهم مرداد ماه در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری تهران برگزار شده بود.

در اين دادگاه چهره‌های برجسته گروه‌های اصلاح‌طلب مانند محمدعلی ابطحی، معاون سابق رياست جمهوری، بهزاد نبوی، عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، محسن ميردامادی، دبيرکل جبهه مشارکت، محسن امين‌زاده، معاون سابق وزارت امور خارجه و محمد عطريانفر، روزنامه‌نگار و از افراد نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی، حضور داشتند.

دومين جلسه از دادگاه بازداشتی‌های حوادث اخير در حالی برگزار شده است، که برگزاری دادگاه اول با انتقادهای شديد روحانيون، گروه‌های سياسی، وکلای دادگستری و برخی مقام‌های سابق جمهوری اسلامی روبه‌رو شده بود.

منتقدان دستگاه قضايی را متهم کرده‌اند که با فشار و شکنجه از متهمان اعتراف و اقرار گرفته است. در جلسه روز شنبه نيز شماری از «متهمان اعتراف کردند.»

به دنبال فراگير شدن اعتراض‌های نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران شمار زيادی از فعالان سياسی و رسانه‌ای و نيز تظاهرکنندگان بازداشت شدند.
XS
SM
MD
LG