لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

لاريجانی:کروبی مايل باشد حرف هايش را گوش می کنيم


علی لاريجانی، رييس مجلس، روز پنجشنبه در واکنش به پيشنهاد مهدی کروبی برای تشکيل نشست سران سه قوه برای بررسی احتمال تجاوز به بازداشت شدگان، از آمادگی خود برای گوش دادن به اظهارات آقای کروبی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاريجانی در نشست مشترک دبيران استانی و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسين در پاسخ به پرسشی درباره نامه مهدی کروبی درباره احتمال «تجاوز» به بازداشت شدگان اخير گفت: من اعلام کردم که اگر اسناد و مدارکی دال بر اين موضوع وجود دارد ارائه دهند.

علی لاريجانی همچنين افزود: «اگر شخص کروبی مايل باشد حرف‌های او را گوش می‌کنيم و يا حتی اگر آدرس و شماره‌ تلفن اين افراد را نيز به ما ارائه دهند پيگيری خواهيم کرد».

علی لاريجانی درباره رویکرد مجلس به حوادث پس از انتخابات گفت:« ما به هيچ وجه نمی‌خواهيم در اين مورد پنهان کاری شود و چيزی را از مردم پوشيده نگاه داريم همان‌طور که از روزهای اول کميته مجلس شروع به بررسی مسائل کرد و چنانچه مشکلی را نيز مشاهده کرد فشار آورد تا اين مشکلات حل شدند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی لاریجانی تصریح کرده است که تا به حال در بررسی مسئله تجاوز به بازداشت شدگان «به اين نتيجه نرسيده‌ايم که آقای کروبی در نامه خود آورده است.»

مهدی کروبی، يکی از نامزدهای معترض انتخابات رياست جمهوری، روز چهارشنبه در نامه ای به علی لاريجانی خواستار تشکيل جلسه ای با حضور سران سه قوه و رييس مجلس خبرگان برای ارائه مستندات خود درباره آزار جنسی بازداشت شدگان شده بود.

آقای کروبی سه هفته پيش در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان، خواستار بررسی مسئله تجاوز به «دختران و پسران» بازداشت شده پس از حوادث انتخابات شد ولی ده روز پس از بی پاسخ ماندن اين نامه، وی آن را علنی کرد.

انتشار اين نامه واکنش های تند اصولگرايان را در پی داشت و از جمله علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، با رد اتهام وارده از سوی مهدی کروبی از او خواست تا مستندات خود درباره تجاوز به بازداشت شدگان را به کميته ويژه مجلس ارائه کند.

دبير کل حزب اعتماد ملی روز چهارشنبه در نامه خود به آقای لاريجانی از او تقاضا کرد تا جلسه ای متشکل از سران سه قوه و رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان و با حضور دادستان کل کشور تشکيل دهد «تا در حضور آنان بنده مطالب و مستندات خود را حضورا راجع به موضوع آزار جنسی در برخی از بازداشتگاه ها به عرض برسانم.»

وی افزوده است: «با استماع مطلب مستند من توسط عزيزان معلوم (خواهد) شد آيا من به هتک حرمت و آبروريزی نظام اسلامی پرداخته ام يا آنان که از تريبون مقدس نماز جمعه مسئولين قضايی و امنيتی را به برخورد بی رحمانه نسبت به مردم معترض فرا می خوانند.»

اشاره آقای کروبی به حملات شديد اصولگرايان و به ويژه احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، است که گفته بود: اگر مهدی کروبی نتواند ادعای خود درباره تجاوز به بازداشتی ها را ثابت کند، «نظام بايد مدعی و مدعی ‌العموم نيز بايد اقدام کند.»

در جريان اعتراض های پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، به گفته سخنگوی قوه قضاييه، چهار هزار نفر از فعالان سياسی، مدنی، روزنامه نگاران و مردم عادی از سوی نيروهای امنيتی و بسيجی بازداشت و تعداد زيادی از آنها به نقاط نامعلومی انتقال داده شده اند.

مقامات دولتی می گويند که تعداد زيادی از اين افراد آزاد شده اند.

در دو ماه گذشته گزارش های زيادی از بدرفتاری شديد با زندانيان، ضرب و شتم آنها، تجاوز و همچنين قتل تعدادی از بازداشتی ها زير شکنجه منتشر شده است.

به دنبال تاييد خبر مرگ محسن روح الامينی، فرزند مشاور محسن رضايی، از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، در بازداشتگاه کهريزک، رهبر ايران دستور داد اين بازداشتگاه که زير نظر نيروی انتظامی بود تعطيل شود.

کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی می گويند دست کم ۶۹ نفر در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری کشته شده اند
XS
SM
MD
LG