لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

لاريجانی : کروبی مطالب خود را به کمیته مجلس منعکس کند


علی لاريجانی، رييس مجلس، روز جمعه با انتقاد از اظهارات تازه مهدی کروبی، از وی خواسته است تا مستندات خود درباره تجاوز به بازداشت شدگان را به کميته ویژه مجلس ارائه کند.

مهدی کروبی، يکی از نامزدهای معترض انتخابات رياست جمهوری، روز پنجشنبه گفته بود: بهتر بود علی لاريجانی و علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی، اين قدر شتاب زده درباره محتوی نامه وی درباره احتمال تجاوز به بازداشتی ها موضعگيری نمی کردند و هيئتی را برای دريافت مستندات تعيين می کردند.

علی لاريجانی در پاسخ به مهدی کروبی و با رد شتابزدگی گفته است:« اگر دقت می فرموديد بنده عرض کردم اين سنخ اطلاعات از يکماه پيش در سايتها مطرح بود و اطلاعاتی هم به ما رسيده بود. کميته به همه اين موارد در طول اين مدت رسيدگی نمود و بيش از صد مورد يا به کميته مراجعه و يا کميته به آنها مراجعه نموده بود»

علی لاريجانی از اظهارات روز پنجشنبه مهدی کروبی انتقاد کرده است.

علی لاريجانی همچنين گفته است:«البته کميته از جنابعالی تقاضا نمود اگر اطلاعاتی داريد ارايه بفرماييد الان که شما می گوييد مستنداتی داريد به کميته يا به اينجانب اعلام کنيد تا رسيدگی شود ولی متوجه باشيد اين روش، اتهام زدن به اينجانب يا کميته يا رييس کميسيون امنيت ملی مجلس آقای بروجردی که اينها تحت فشار يا ترس از موفقيت اين اقدام را کردند روش پسنديده ای نيست و نوعی فرار به جلو محسوب می شود.»

وی افزوده است:« اگر واقعاً قصد اصلاح امور داريد و اشکالاتی مشاهده کرده ايد (که در بررسيهای کميته هم برخی اشکالات آمده بود و پيگيريهای جدی در اين زمينه به عمل آمد) می توانيد مطالب را منعکس کنيد».

علی لاريجانی با انتقاد از علنی شدن نامه مهدی کروبی گفته است:« اگر جنابعالی علنی موضع نمی گرفتيد و قبلاً طی تماسی به کميته موضوع را می فرموديد قطعاً با شما تماس می گرفتند ولی ظاهراً شما نيازی به اين امر نديديد و اعلام موضع کرديد. اگر بحث شتابزدگی در ميان باشد اين اقدام شما شتابزده بود که قبل از رسيدگی در مرجعی يا قوه قضاييه و يا مجلس اعلام موضع کرديد».

آقای کروبی دو هفته پيش در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان، خواستار بررسی مسئله تجاوز به «دختران و پسرانی» بازداشتی شده بود. متن اين نامه در هفته جاری منتشر شد و واکنش های بسياری را در پی داشت.

علی لاريجانی، رييس مجلس، روز چهارشنبه در واکنش به اين نامه گفته بود: بررسی های دقيق انجام شده توسط کميته ويژه مجلس از بازداشت شدگان در کهريزک و اوين هيچ گونه موردی که مبنی بر آزار و تجاوز جنسی باشد مشاهده نشده است.

اين در حالی است که مهدی کروبی روز پنجشنبه گفت که مستنداتی در اختيار دارد که حاکی از تجاوز و شکنجه بازداشت شدگان در وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری است.

«مسير عوض نمی کنيم»


علی لاريجانی در بخشی ديگری از نامه خود گفته است:« برخلاف تصور جنابعالی حتماً مطلعيد که ما هم کسانی نيستيم که با چند موضع نيشدار و تند شما مسير خود را عوض کنيم. قطعاً مسائل پيش آمده را بر مبنای عدالت دنبال می کنيم و خوب است همگان به بررسی کميته تحقيق مجلس تن دهند نه اينکه اگر خلاف نظر آنها نتيجه ای حاصل شد اصل کميته را زير سئوال ببرند و جوسازی نمايند».

همزمان با واکنش علی لاريجانی، امامان جمعه کشور نيز با انتقاد بی سابقه از نامه مهدی کروبی، خواهان برخورد با وی شده اند.

مهدی کروبی روز پنجشنبه همچنين با انتقاد از آنچه که جو سازی عليه نامه خوانده، خواستار ايجاد فضايی آرام برای رسيدگی به اين شکايت ها شده است.

وی در اين زمينه گفته است: کسانی هم بودند که از انتشار نامه برآشفتند و قصد آن دارند تا فضايی را ايجاد کنند که کسی جرات بيان مطالبی در اين باره را نداشته باشد .

نامزد معترض انتخابات افزوده است: يعنی فضايی ايجاد شود که اگر بچه های مردم را می کشند و يا کسی را در زندان مورد اهانت قرار می دهند، خانواده هايشان را در مقابل زندان تهديد کرده و کتک می زنند، به خانه های مردم می ريزند و به اموال آنها خساراتی وارد می کنند کسی جرات طرح اين مطالب را نداشته باشد .

در جريان اعتراض های پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، به گفته سخنگوی قوه قضاييه، چهار هزار نفر از فعالان سياسی، مدنی، روزنامه نگاران و مردم عادی از سوی نيروهای امنيتی و بسيجی بازداشت و تعداد زيادی از آنها به نقاط نامعلومی انتقال داده شده اند.

در دو ماه گذشته گزارش های زيادی از بدرفتاری شديد با زندانيان، ضرب و شتم آنها، تجاوز و همچنين قتل تعدادی از بازداشتی ها زير شکنجه منتشر شده است.

به دنبال تاييد خبر مرگ محسن روح الامينی، فرزند مشاور محسن رضايی، از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، در بازداشتگاه کهريزک، رهبر ايران دستور داد اين بازداشتگاه که زير نظر نيروی انتظامی بود تعطيل شود.

کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی می گويند دست کم ۶۹ نفر در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG