لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

حمله شدید خطیب جمعه موقت تهران به مهدی کروبی


احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران
احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته به شدت از مهدی کروبی انتقاد کرد و نامه وی مبنی بر تجاوز به زندانیان انتخاباتی را از اساس دروغ خواند.

احمد خاتمی که پس از انتخابات ۲۲ دوم خرداد به شدت به معترضان حمله کرده و خواستار مجازات آنان شده است، این هفته نیز به دلیل برگزاری دادگاه موسوم به «کودتاه مخملی» از قوه قضائیه قدردانی کرد.

خطیب جمعه این هفته که به جای اکبر هاشمی رفسنجانی نماز را برگزار کرد، با اشاره به نامه مهدی کروبی گفت: «در هفته گذشته یکی از سیاسیون نامه‌ای سر تا پا افترا و تهمت به نظام اسلامی منتشر کرد. نامه‌ای که جشن آمریکا، اسراییل و بیگانگان بود.»

وی افزود: «این نامه یک نامه‌ انحرافی بود و قوه‌ قضاییه به صراحت اعلام کرد که آزار جنسی که این آقا ادعا می‌کند دروغ است. مجلس شورای اسلامی و کمیته تحقیق مجلس گفت دروغ است و همه گفتند دروغ است و این نامه با آبروی نظام بازی کرد. این نامه با نظامی بازی کرد که خون ۳۰۰ هزار شهید پشت آن است و ما از نظام اسلامی انتظار داریم که برخورد مناسب و شایسته‌اش را به نمایش بگذارد.»

مهدى كروبى، نامزد اصلاح‌طلب و معترض انتخابات، در نامه‌اى خطاب به رئيس مجلس خبرگان که هفته گذشته منتشر شد، از وى خواست تا به موضوع «تجاوز به دختران و پسران» بازداشتى پس از انتخابات رياست جمهورى رسيدگى كند.

با این حال موارد اشاره شده در این نامه از سوی برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس و علاءالدین بروجرودی رئیس کمیسیون امنیت ملی بی‌درنگ رد شد.

در واکنش به این تکذیب‌ها مهدی کروبی این دو مقام را متهم کرد که بدون تحقیق ادعاهای مطرح شده را تکذیب کرده‌اند.

مهدی کروبی در مصاحبه با سحام نیوز همچنین گفته است که خود حاضر است برای روشن شدن حقایق به بررسی اظهارات زندانیانی که شهادت داده‌اند به آنها تجاوز شده، بپردازد.

احمد خاتمی در ادامه خطبه‌های خود با تکرار مواضع آیت‌ الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، از «نخبگان» خواست که «واقع‌بین» باشند و گفت: «شأن شما بالاتر از این است که برای شما فضاسازی کنند و بدتر از همه این‌که بیگانگان در سایت‌ها و شبکه‌های خود فضاسازی انجام دهند.»

احمد خاتمی بدون نام بردن از شخصی این پرسش‌ها را پیش کشید که«چرا برخی از نخبگان در برابر کسانی که به کل نظام اهانت می‌کنند، ساکت هستند؟ چرا برخی از نخبگان در برابر کسانی که نظام الهی اسلامی را تشبیه نظام شاهنشاهی می‌کنند، ساکت‌اند؟ چرا برخی از نخبگان در برابر اغتشاشات که معلوم بود، انحراف است ساکت هستند؟ انتظار از نخبگان این نیست که همیشه بر طبل مخالفت بکوبند بلکه باید این نظام را تقویت خیرخواهانه کنند».

سه روز پس از خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ تیرماه که به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی و با شرکت دهها هزار تن از معترضان به نتیجه انتخابات برگزار شد، آیت الله خامنه‌ای در یک سخنرانی هشدار داد که «نخبگان هوشیار باشند؛ زیرا هرگونه حرف، تحلیل، و اقدام آنان که موجب بر هم خوردن امنیت جامعه شود، حرکت در خلاف مسیر ملت ایران است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین نمازجمعه خود ضمن انتقاد از عملکرد شورای نگهبان، صدا و سیما و قوه قضائیه که همگی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی هستند، خواستار آزادی زندانیان انتخاباتی، و دلجویی از خانواده‌های جانبخاتگان شده بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین تصریح کرده بود که رویدادهای پس از انتخابات و نحوه مواجهه مسئولان اعتماد مردم را خدشه‌دار کرده است و بر جلب رضایت مردم تأکید ورزیده بود.

احمد خاتمی در بخشی دیگری از خطبه‌های نماز جمعه به دادگاه موسوم به «کودتای مخملی» اشاره کرد و با تکرار اتهامات این دادگاه به کشورهای غربی و سفارتخانه‌های آنها در مورد «دخالت» در رویدادهای اخیر گفت: «در این محاکمات روشن شد که برخی سفارتخانه‌های خارجی به‌خصوص دولت پیر استعمار یعنی انگلیس، مباشر برخی توطئه‌ها بوده‌اند.»

وی همچنین از قوه قضائیه برای برگزاری این دادگاه قدردارنی کرد و اظهار داشت: «قوه قضائیه اقدام خوبی انجام داده و کسانی که در اغتشاشات اخیر ایجاد ناامنی کرده‌اند پای میز مذاکره کشانده است.»

در دادگاه موسوم به «کودتاه مخملی» چندین نفر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و شماری از روزنامه‌نگاران به همراه برخی از کارکنان سفارت فرانسه و بریتانیا به محاکمه کشیده شدند.

این متهمان که مدت‌ها در زندان‌های انفرادی بوده و از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند، در دادگاهی بدون‌ هیئت منصفه علیه خود لب به اعتراف گشودند.
XS
SM
MD
LG