لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

انصاری: گزارش تجاوز به بازداشتی‌ها برای مقامات ارسال شده است


همزمان با افزايش حملات طرفداران دولت به مهدی کروبی به دليل درخواست بررسی احتمال تجاوز به بازداشتی‌ها، مجيد انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز، می‌گويد: اصل قضيه ثابت و گزارش آن برای مقامات ارسال شده است.

مهدی کروبی، يکی از نامزدهای اصلاح طلب معترض به نتايج انتخابات در ايران، در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان، نوشته بود: «عده ‌ای از افراد بازداشت‌ شده مطرح نموده ‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌ اند که منجر به ايجاد جراحات و پارگی در سيستم تناسلی آنان گرديده است.»

مجيد انصاری، معاون سابق رييس جمهوری ايران و عضو مجمع روحانيون مبارز، در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، درباره درخواست مهدی کروبی از هاشمی رفسنجانی، برای بررسی موضوع «تجاوز به زندانيان» گفته است: «با کمال تاسف اينها صحت دارد و آدم بايد به قول اميرالمومنين آرزوی مرگ کند که در جمهوری اسلامی کار به اينجا برسد که چنين فجايعی رخ دهد... نه يک مورد بلکه متعدد بوده است.»

آقای انصاری در ادامه گفت وگوی چالشی خود با خبرگزاری دولتی «ايرنا» گفته است: «شما به عنوان يک شهروند وقتی خبر اين موارد را می‌شنويد نبايد آرام و قرار داشته باشيد. آن هم يکی دو مورد نيست.»

اين عضو مجمع روحانيون مبارز تاکيد کرده است: «اصل قضيه قطعی و اثبات شده و گزارش آن برای مقامات رفته است.»

آقای انصاری نام اين مقامات را نگفته است، اما به نظر می رسد منظور وی رهبر جمهوری اسلامی ایران باشد.

مجيد انصاری درباره دليل نامه‌نگاری مهدی کروبی به اکبر هاشمی رفسنجانی به جای رییس قوه قضاییه گفت: «در اين زمينه لابد اميدی به رسيدگی نداشته است. وی به هاشمی از باب خبرگان نوشت.»

«آدم بايد به قول اميرالمومنين آرزوی مرگ کند که در جمهوری اسلامی کار به اينجا برسد که چنين فجايعی رخ دهد... نه يک مورد بلکه متعدد بوده است.»

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز
مجید انصاری همچنین در واکنش به اظهارات خبرنگار «ایرنا» مبنی بر این که «در سايت حزب اعتماد ملی نوشته است که کروبی اين نامه را به دليل بی پاسخ ماندن آن از سوی هاشمی منتشر کرده است»، در اين زمينه اظهار بی‌اطلاعی کرد.

با این حال آقای انصاری گفته است:« من نپرسيدم. شايد آقای هاشمی به رهبری انعکاس داده باشد، من خبر ندارم اما اصل قضيه قطعی است».

مهدی کروبی در نامه خود نوشته بود: «افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشيانه تجاوز کرده ‌اند به طوری ‌که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گرديده ‌اند و در کنج خانه‌های خود خزيده ‌اند.»

دبير کل حزب اعتماد ملی می گويد: «افرادی اين مطالب را به من گفته ‌اند که دارای پست‌های حساس در اين کشور بوده ‌اند... اين افراد اظهار داشته ‌اند، اتفاقی در زندان‌ها رخ داده است که چنانچه حتی اگر يک مورد نيز صدق داشته باشد، فاجعه ‌ای است برای جمهوری اسلامی که ... روی بسياری از حکومت‌های ديکتاتور از جمله رژيم ستمشاهی را سفيد خواهد کرد.»

«آقای کروبی مستندات خود را ارائه کند»


در همين زمينه علی لاريجانی، رييس مجلس ، می گويد: به دنبال نامه آقای کروبی، کميته ويژه مجلس اين موضوع را پيگيری کرده، ولی هيج موردی را مشاهده نکرده است.

آقای لاريجانی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس گفت: «در بررسی های دقيق انجام شده از بازداشت شدگان در کهريزک و اوين هيچگونه موردی که مبنی بر آزار و تجاوز جنسی باشد مشاهده نشده است.»

وی از مهدی کروبی خواسته است تا مستندات خود در اين زمينه را در اختيار مجلس قرار دهد.

از سوی دیگر، علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی، نيز گفته است: مبنای نامه مهدی کروبی به اکبر هاشمی رفسنجانی «منطق قابل قبولی نداشت»

آقای بروجردی افزوده است: «صبح امروز با دادستان تهران در مورد اين نامه صحبت کردم و گفتم که نکات مندرج در اين نامه موجب وهن نظام است. آقای مرتضوی هم گفت که در تماس شان با حسين کروبی (فرزند کروبی) متوجه شده است که مستندات اين نامه بر مبنای تلفن هايی است که افراد مختلف با دفتر روزنامه اعتماد ملی داشته اند.»

اين نماينده مجلس اضافه کرده است: «اگر مبنای نامه چنين چيزی باشد واقعاً مايه تاسف است چون پايه های آن سست است چون هر فردی می تواند با هر ادعايی مطلبی را عنوان کند و با روزنامه تماس بگيرد.»

اين در حالی است که حسين کروبی، از اين که علاءالدين بروجردی به نقل از وی مستندات نامه مهدی کروبی را تلفن ها به روزنامه اعتماد ملی دانسته، ابراز تاسف کرده است.

وی درباره گفت گوی خود با سعيد مرتضوی، دادستان تهران، گفت: «‌من به ايشان گفتم که پس از انتشار نامه کروبی تماس های تلفنی بسياری با روزنامه اعتمادملی داشتيم که يا از انتشار آن تشکر می کردند و يا اينکه اظهار می کردند خودشان جز کسانی بوده اند که در بازداشت مورد آزار قرار گرفته اند.»

حسين کروبی همچنين گفته است: «بنده بسيار متاسفم که آقای بروجردی به عنوان رييس کميته پيگيری بازداشت شدگان در مجلس بدون اينکه تحقيقات لازم را انجام دهد عجولانه قضاوت کرده است و شايد بايد چنين نتيجه گيری کرد که اگر تحقيقات اين کميته درباره مسائل بازداشت شدگان چنين باشد نتايج آن مشخص است که چگونه خواهد شد.»

در همين زمينه، محمدابراهيم نکونام ، رييس کميسيون اصل نود مجلس، گفته است: اگر مهدی کروبی نتواند سندی در جهت اثبات ادعای خود ارائه کند، مجازات چنين تهمت هايی زندان و شلاق است.

وی افزوده است: مهدی کروبی اگر نتواند ادعاهايش را ثابت کند از نظر اخلاقی مرتکب خلاف بزرگی شده است و بايد با او برخورد شود.

در جريان اعتراض های پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، به گفته سخنگوی قوه قضاییه، چهار هزار نفر از فعالان سياسی، مدنی، روزنامه نگاران و مردم عادی از سوی نيروهای امنيتی و بسيجی بازداشت و تعداد زيادی از آنها به نقاط نامعلومی انتقال داده شده اند.

در دو ماه گذشته گزارش های زيادی از بدرفتاری شديد با زندانيان، ضرب و شتم آنها، تجاوز و همچنين قتل تعدادی از بازداشتی ها زير شکنجه منتشر شده است.

به دنبال تاييد خبر مرگ محسن روح الامينی، فرزند مشاور محسن رضايی، از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، در بازداشتگاه کهريزک، رهبر ايران دستور داد اين بازداشتگاه که زير نظر نيروی انتظامی بود تعطيل شود.

کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی می گويند دست کم ۶۹ نفر در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG