لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

اتحاديه اروپا: برای گزینه های همکاری یا رویارویی با ایران آماده هستیم


سوئد، رييس دوره ای اتحاديه اروپا، روز جمعه گفته است که اين اتحاديه آماده گفت و گو يا رويارويی با ايران بر سر برنامه هسته ای اين کشور است.

کارل بيلت، وزير امور خارجه سوئد، به هنگام ديدار غير رسمی با وزيران امور خارجه کشورهای اتحاديه اروپا، درباره رويکرد اين اتحاديه در قبال برنامه هسته ای ايران گفت:«اگر آنها آماده تعامل با ما هستند، ما نيز آماده همکاری با آنها هستيم؛ ولی اگر آنها ‌تصميم بگيرند به سوی رويارويی بروند،‌ رويارويی اتفاق خواهد افتاد.»

کارل بیلت اضافه کرده است: « ما پيشنهاد سخاوتمندانه ای را (به ایران) ارائه کرده ايم؛ ما خواهان همکاری با ايران در موارد متعددی از جمله توسعه فن آوری هسته ای صلح آميز هستیم»

همزمان با اظهارات کارل بيلت، فردريک رينفلت، نخست وزير سوئد، نيز در يک کنفرانس خبری ديگر گفته است: نياز است که اروپا در مخالفت با برنامه هسته ای ايران متحد باشد.

فردريک رينفلت اضافه کرد: اين برای ما خيلی مهم است که در اتحاديه اروپا در مقابل ايران قاطع باشيم و جاه طلبی اتمی را نپذيريم.

در همين زمينه، گونتر گلوسر، وزير امور اروپايی آلمان، نيز گفته است:«ما نمی خواهيم تحريم های بيشتری را اعمال کنيم، ولی نبايد مسابقه اتمی در خاورميانه وجود داشته باشد.

برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نيز مفيد بودن گفت وگو با ايران بر سر برنامه اين کشور را زیر سئوال برده است.

آقای کوشنر گفته است:«ما به مدت سه سال است که با ايران مذاکره می کنيم. مطلقا چيزی به دست نياورده ايم و داريم به حرف زدن ادامه می دهيم...»

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا برای گفت وگو درباره مسايلی چون ايران، افغانستان و پاکستان نشست دو روزه خود در سوئد را آغاز کرده اند.

انتظار می رود در اين نشست درباره رويکرد در قبال برنامه هسته ای ايران تصميم گيری شود.

اين در حالی است که نمايندگان گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين همراه با آلمان روز چهارشنبه در فرانکفورت آلمان گرد هم آمدند تا پيش از نشست گروه بيست در اواخر ماه سپتامبر آخرين وضعيت پرونده هسته ای ايران را بررسی کند.

اين گروه در پايان نشست خود از جمهوری اسلامی ايران خواست تا به پای ميز مذاکره باز گردد.

سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که بسته پيشنهادی ايران به گروه پنج به علاوه يک آماده است ولی وی جزئياتی درباره محتوای آن نداده است.

اين در حالی است که علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، می گويد: موضوع مذاکره تهران با گروه ۱+۵ برنامه صلح ‌آميز هسته‌ ای» جمهوری اسلامی نخواهد بود.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در تلاش است تا به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای دست يابد.

ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور صرفا برای توليد انرژی است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين در خواست، برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG