لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

ابراز نگرانی منتظری و صانعی درباره بحران پس از انتخابات


آيت الله حسينعلی منتظری و آيت الله يوسف صانعی
آيت الله حسينعلی منتظری و آيت الله يوسف صانعی
آيت الله حسينعلی منتظری و آيت الله يوسف صانعی، دو تن از مراجع شيعه در قم، نسبت به پيامدهای «بحران» پس از انتخابات رياست جمهوری ایران ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش وب سايت رسمی آیِت الله منتظری، اين ديدار صبح روز جمعه سيزدهم شهريور برگزار شده و اين دو مرجع « از وضعيت‏ ‏پيش آمده برای کشور و بحران پس از انتخابات ابراز نگرانی» کرده اند.

آيت الله منتظری، يکی از سرشناس ترين روحانيون منتقد حکومت ايران، در جريان وقايع پس از انتخابات که با اعتراضات گسترده به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد و سرکوب شديد اين اعتراضات همراه بود، طی بيانيه هايی صريح از معترضان دفاع کرد.

آيت الله يوسف صانعی نيز با صدور بيانيه هایی از برخورد های خشونت بار با مردم معترض و همچنين برگزاری دادگاه های بازداشت شدگان پس از انتخابات به شدت انتقاد کرده است.

در گزارش وب سايت آیِت الله منتظری، آمده است اين دو مرجع شيعه همچنين از ادامه بازداشت « افراد بی گناه که بعضا از مسئولين رده‏ ‏بالای نظام جمهوری اسلامی بودند ابراز تأسف کردند».

به گفته سخنگوی قوه قضائيه دست کم چهار هزار نفر در وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری ايران بازداشت شدند که هم اکنون نزديک به سيصد نفر از آنها همچنان در زندان به سر می برند.

تا کنون چهار جلسه از محاکمه نزديک به يکصد نفر از فعالان سياسی و روزنامه نگاران برگزار شده است. گروه های مخالف از اين که دستگير شدگان در دوران بازداشت از حقوق قانونی برخوردار نبوده اند، به شدت انتقاد کرده اند.

بسياری از چهره های اصلاح طلب مانند: محمد علی ابطحی، معاون رييس جمهوری در دوران خاتمی، بهزاد نبوی، عضو شورای مرکزی مجاهدين انقلاب که به مدت هشت سال در کابينه آيت الله خامنه ای وزير بود، محسن ميردادمادی، نماينده مجلس ششم و دبيرکل جبهه مشارکت، سعيد حجاريان، عضو جبهه مشارکت، عبدااله رمضان زاده، سخنگوی دولت خاتمی، و مصطفی تاج زاده از جمله متهمان حاضر در دادگاه وقايع پس انتخابات هستند.

برخی از اين اصلاح طلبان در دادگاه اظهاراتی بر خلاف مواضع قبل از زندان خود بيان کردند.

اين اظهارات بازداشت شدگان که در رسانه های نزديک به دولت از آنها با عنوان «اعترافات» ياد شده، ظرف چند هفته گذشته موج فزاينده انتقادها را بر انگيخت و مخالفان دولت، آن را «نمايشی» و سخنان مطرح شده را تحت فشار و شکنجه دانسته اند.

در همين زمينه پيشتر آيت الله منتظری و آيت الله يوسف صانعی اعلام کرده بودند اين گونه اعترافات ارزش قانونی و شرعی ندارند.

آيت الله منتظری در اين زمينه گفته بود:«شکستن شخصيت های سابقه دار و موثر در انقلاب و تشکيل نظام به بهانه های واهی و ناجوانمردانه، خود يکی ديگر از گناهان کبيره است. که آمران و عاملان آن را گرفتار وضعيتی خواهد کرد که بی ترديد دامن خود آنها را هم خواهد گرفت.»

اکنون گزارش های متعددی از بدرفتاری، تجاوز، شکنجه و قتل بازداشت شدگان وقایع اخیر منتشر شده است.

به گفته کمیته پیگیری ستادی های مهدی کروبی و میرحسین موسوی دست کم هفتاد و دو نفر در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران کشته شده اند. این در حالی است مقامات دولتی ایران کشته شدن بیست و نه نفر را در این حوادث تایید کرده اند.
XS
SM
MD
LG