لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

احمدى‌نژاد بار ديگر كشتار يهوديان را زیر سؤال برد


محمود احمدى‌نژاد كه به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاى نماز جمعه امروز در دانشگاه تهران سخن مى‌گفت، بدون اشاره به حضور پرشمار معترضان به نتايج انتخابات در راهپيمايى روز قدس، بخش عمده سخنان خود را به «مسئله فلسطين» اختصاص داد.

به گزارش خبرگزارى‌هاى داخلى ايران، آقای احمدى‌نژاد يك بار ديگر با زير سؤال بردن كشتار يهوديان در جنگ دوم جهانى از يهودى‌ستيزى به عنوان يک «نمايش پيچيده» ياد كرد كه به گفته وى «توسط بخشى از دولت‌هاى اروپايى و شبكه صهيونيستى» انجام شده است.

وى در بخش ديگرى از سخنان خود بدون اشاره به سركوب خشونت آميز معترضان به نتايج انتخابات در ايران افزود: «وقتى در كشورى مثل ما انتخاباتى با آن عظمت برگزار مى‌شود، صهيونيست‌ها يک نفر را در گوشه‌اى پيدا مى‌كنند و حرفى از دهانش مى‌كشند و مى‌گويند كه دموكراسى در ايران نيست.»

محمود احمدى‌نژاد همچنين در بخش ديگرى از سخنان تصميم ايرانيان مقيم خارج از كشور را براى برگزارى تجمع اعتراض‌آميز در نيويورک همزمان با حضور وى در سازمان ملل را «حركتى مزبوحانه» خواند.

به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهورى ۲۲ خرداد در ايران بسيارى از شهرهاى ايران شاهد اعتراض‌هاى گسترده نسبت به انجام نقلب در انتخابات بوده است.

فعالان حقوق بشر در ايران مى‌گويند، در جريان سركوب تظاهرات مسالمت‌آميز معترضان دست كم صد نفر كشته شده‌اند. اين در حالى است كه اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهورى در ايران همچنان ادامه دارد.

در اين ميان احمد خاتمى امام جمعه موقت تهران در خطبه‌هاى نماز جمعه با بيان اين كه «مخالفت‌ها، اعتراض‌ها و انتقادات در چارچوب نظام آزاد است و دگرانديشى جرم نيست»، خواستار وحدت براى «حفظ نظام شد.»

در حالى كه هر سال نماز جمعه روز قدس به امامت آيت‌الله رفسنجانى برگزار مى‌شد، ستاد نماز جمعه احمد خاتمى را به عنوان خطيب نماز جمعه اين هفته معرفى كرده بود.

پيشتر معترضان به نتايج انتخابات در ايران و رهبران «جنبش سبز» خواستار حضور گسترده در تظاهرات روز قدس شده بودند.

احمد خاتمى در بخش ديگرى از خطبه هاى نماز جمعه اين هفته همچنين با اشاره به بازگشايى مدارس و دانشگاه‌ها نسبت به «تلاش دشمن براى متشنج كردن جو» هشدار داده و از نظرات على خامنه‌اى در مورد «تحول همه جانبه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها» حمايت كرد.

در حالى كه مقام‌هاى جمهورى اسلامى نگران شدت گرفتن اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهورى همزمان با بازگشايى دانشگاه‌ها هستند، على خامنه‌اى چندى پيش از آموزش علوم انسانى در دانشگاه‌هاى ايران به شدت انتقاد كرده بود.
XS
SM
MD
LG