لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

گردهمایی بزرگ ایرانیان معترض در روز سخنرانی احمدی‌نژاد


همزمان با حضور محمود احمدی‌نژاد و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شهر نیویورک روز چهارشنبه شاهد یکی از بزرگترین گردهمایی‌های ایرانیان خارج از کشور بود.

چندین هزار ایرانی معترض از گروه‌های مختلف روز چهارشنبه خود را به نیویورک رسانده بودند تا همزمان با سخنرانی و حضور محمود احمدی‌نژاد به بهانه شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، صدای اعتراض خود را به گوش افکار عمومی و اعضای سازمان ملل برسانند.

روز چهارشنبه، در دومین روز سفر رئیس دولت جمهوری اسلامی، گروه‌های مختلف از سازمان مجاهدین خلق گرفته تا جبهه ملی، از سلطنت‌طلب گرفته تا دانشجویان فعال ایرانی در پارک مقابل سازمان ملل گردهمایی‌های اعتراضی خود را برگزار کردند.

بر اساس زمان‌بندی مشخص شده از سوی پلیس نیویورک، به هر گروه متقاضی مدت زمانی اختصاص یافته بود تا برنامه‌های خود را برگزار کنند.

در حالی که از ابتدای صبح تجمع‌ها در مقابل سازمان ملل آغاز شده بود، گروه «صداها برای ایران» که به گروه سبزهای نیویورک معروف شده‌اند فراخوان تجمعی در مقابل دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل را داده بود که این تجمع از ظهر روز چهارشنبه آغاز شد.

شرکت‌کنندگان در این تجمع ضمن محکوم کردن سرکوب و «خشونت»های اعمال شده پس از انتخابات، اعتراض خود را به محمود احمدی‌نژاد اعلام کردند و در طول برنامه هم برخی هنرمندان ایرانی به اجرای برنامه پرداختند که با استقبال حاضران مواجه شد.

عبدالکریم لاهیجی


عبدالکریم لاهیجی حقوقدان ایرانی مقیم فرانسه نیز در این تجمع در سخنانی از نقش جوانان ایرانی در تحولات اخیر تقدیر کرد و گفت: «هرچه جمهوری اسلامی در دهه‌های اخیر آبروی ایران و ایرانی را برد، شما جوانان با اعمال و رفتارتان برای ایران آبرو خریدید.»

حاضران در این تجمع سپس با راهپیمایی به سوی ساختمان سازمان ملل، به دیگر تجمع‌کنندگان معترض پیوستند.

جمعیت چند هزار نفره معترضان که در پارک مقابل سازمان ملل حضور داشتند، به طرق مختلف اعتراض خود را ابراز می‌کردند و در بخش‌های مختلف این تجمعات افراد مختلفی به سخنرانی پرداختند و چند گروه موزیک نیز اجرای برنامه داشتند.

از جمله آرش سبحانی از گروه کیوسک برای تجمع‌کنندگان چند آهنگ اجرا کرد. وی یکی از آهنگ‌های خود را تقدیم به اعضای شورای نگهبان کرد.

علی‌اکبر موسوی خوئینی، نماینده پیشین مجلس، یکی از سخنرانان تجمع «سبزها» بود. وی محمود احمدی‌نژاد را «دروغگو» خواند و خطاب به وی یادآور شد: «تازه دانشگاه‌ها سال تحصیلی خود را آغاز کرده‌اند، بدان در مقابل دروغگویی‌هایت دانشگاه ساکت نخواهد ماند.»

منصور فرهنگ، اولین نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز یکی از سخنرانان بود. وی نیز در سخنان خود ضمن تحسین جنبش سبز خواستار تداوم آن شد و گفت: «باید با استبداد مبارزه کرد، هم با سیستم‌های استبدادی و هم با استبدادی که در درون تک تک ما وجود دارد.»

از نکات جالب توجه این تجمع، اعلام همبستگی گروه‌های مدافع دموکراسی برمه‌ای با جنبش سبز ایران بود.

یکی از رهبران حرکت دموکراسی‌خواهانه برمه‌ای‌ها که پیش از این ده سال را در زندان سپری کرده بود ضمن حضور در تجمع با جنبش سبز ایران اعلام همبستگی کرد.

گروهی از برمه‌ای‌های مخالف رژیم نظامی آن کشور که آنگ سان سوچی رهبرشان در جبس خانگی به سر می‌برد، روز چهارشنبه در مقابل سازمان ملل تجمع کرده بودند.

همزمان گروه‌هایی نیز از کشورهای هندوراس و لیبی نیز در همین محوطه به تظاهرات اعتراضی دست زده بودند.

تجمع معترضان در مقابل هتل محل اقامت احمدی‌نژاد

جمعیت معترض با نزدیک شدن به ساعت ۷ به وقت محلی، کم کم متفرق شد و عده‌ای نیز پس از اطلاع از هتل محل اقامت محمود احمدی‌نژاد به سمت محل هتل حرکت کردند. این در حالی است که اطراف محل اقامت محمود احمدی‌نژاد، تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار داشت.

جمعی از ایرانیان معترض در مقابل هتل دست به اعتراض زدند. با عبور هر کدام از اعضای هیئت همراه رئیس دولت، ایرانیان حاضر فریاد اعتراض خود را بالا می‌بردند.

حمید رسایی و محمدرضا میرتاج‌الدینی از نمایندگان مجلس، و اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمد احمدی‌نژاد از جمله افرادی بودند که هنگام رفتن به هتل با اعتراض و فریادهای معترضان مواجه شدند.

علی رغم اینکه اکثر رهبران حاضر در این هتل از ورودی اصلی وارد هتل می‌شدند اما محمود احمدی‌نژاد از درب دیگری وارد هتل شد تا با جمعیت معترض مقابل هتل روبه‌رو نشود.

این تجمعات اعتراضی در حالی روز چهارشنبه برگزار شد که محمود احمدی‌نژاد عصر چهارشنبه سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را ایراد کرد.

برنامه اعتراضات در نیویورک همچنان ادامه دارد و روز پنجشنبه گروهی از ایرانیان پل معروف بروکلین نیویورک را سبز خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG