لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

«شلیک دو موشک دوربرد» در دومین روز رزمایش سپاه


موشک شهاب ۳
موشک شهاب ۳
سپاه پاسداران می‌گوید روز دوشنبه در مرحله سوم رزمايش موشکی موسوم به پيامبر اعظم ۴، موشک‌های دوربرد شهاب ۳ (کلاس قدر ۱ اف) و سجيل را آزمايش کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سپاه پاسداران می‌گوید موشک بهينه‌سازی شده شهاب ۳ نيز در مقايسه با نسل‌های قبلی خود از ويژگی‌هايی چون دقت بالاتر و ارتقای سيستم ناوبری بهره‌مند شده است.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران پیشتر اعلام کرده بود شهاب ۳ تک‌مرحله‌ای است، اما سجيل در دو مرحله عمل می‌کند، سوخت شهاب ۳ مايع است، اما موشک سجيل از سوخت جامد استفاده می‌کند و برد سجيل بسيار بيشتر از شهاب ۳ است.

ایران برد موشک‌های شهاب ۳ را بالغ بر دو هزار کيلومتر اعلام کرد.

ايران، روز يک‌شنبه، چهار روز پيش از مذاکرات هسته‌ای خود با گروه پنج به علاوه يک، مانور موشکی تازه‌ای را آغاز کرد که هدف آن «نشان دادن توان دفاعی در مقابل حملات خارجی» عنوان شده است.

سپاه پيشتر اعلام کرد که در مرحله‌های اول و دوم موشک‌های ميان‌برد شهاب ۱ و ۲ با برد بين ۳۰۰ تا ۷۰۰ کيلومتر را با موفقيت شليک کرده است.

سپاه پاسداران روز يک‌شنبه در اولين مرحله رزمايش پيامبر اعظم ۴ سه موشک با برد کوتاه تندر ۶۹، فاتح ۱۱۰ و زلزال را آزمايش کرد. اين سه موشک دارای بردی بين ۱۰۰ تا ۴۰۰ کيلونتر هستند.

آزمايش موشکی تازه ايران همزمان با بالا گرفتن تنش‌های بين‌المللی بر سر ساخت تاسيسات جديد غنی‌سازی اورانيوم از سوی جمهوری اسلامی صورت می‌گيرد و باعث افزايش نگرانی کشورهای غربی از تلاش تهران برای دستيابی به بمب اتمی شده است.

تاسيسات جديد ايران در کوه‌های اطراف قم واقع شده است و به گفته منابع اطلاعاتی آمريکا، در مجموعه‌ای از تونل‌ها در يک پايگاه نظامی متعلق به سپاه پاسداران مستقر است.

حسين سلامی، فرمانده نيروی هوايی سپاه، در مورد اين رزمايش به خبرنگاران گفت: «پيام اين رزمايش برای برخی کشورهای زياده‌خواه که قصد ايجاد ارعاب دارند اين است که ما قادريم به سرعت و با عکس‌العمل‌های کوبنده و قدرتمند پاسخ مناسبی به دشمنی و بدخواهی آنان بدهيم.»

ایران در گذشته تهدید کرده بود که در صورتی که تاسیسات هسته‌ای این کشور مورد حمله قرار گیرند، پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار می‌دهد و تنگه هرمز را می‌بندد.
XS
SM
MD
LG