لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

درخواست خانه سينما برای رفع ممنوعیت خروج معتمد آريا


مأموران فرودگاه روز پنجشنبه با ضبط گذرنامه فاطمه معتمد آريا اجازه خروج از کشور را به او ندادند.
مأموران فرودگاه روز پنجشنبه با ضبط گذرنامه فاطمه معتمد آريا اجازه خروج از کشور را به او ندادند.
به دنبال ممانعت از سفر فاطمه معتمد آریا بازیگر و مجتبی میرتهماسب مستندساز ایرانی به آمریکا، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، روز شنبه از مسئولان کشور درخواست کرد تا در فرصت باقی مانده مشکل این دو هنرمند حل شود.

خانم معتمدآریا و آقای میرتهماسب قرار بود روز پنجشنبه برای شرکت در برنامه «از نزدیک و شخصی» در حاشیه مراسم اسکار به آمریکا سفر کنند که با ممانعت نیروهای امنیتی در فرودگاه امام خمینی تهران روبه‌رو شدند.

محمد مهدی عسگرپور از نمایندگان سینمای ایران در اسکار که در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: «فاطمه معتمدآریا از چهره‌های شناخته شده در میان مردم است و در فرودگاه مردمی كه این اتفاق را می‌بینند، این موضوعات را به عنوان مشكلات غیرسیاسی نمی‌گذارند.»

آقای عسگرپور در ادامه مصاحبه خود با ایسنا از مسئولان كشور، رئیس‌جمهوری، وزیر ارشاد و معاونت سینمایی درخواست كرده که این مشكل را به گونه‌ای حل کنند تا هر دو هنرمند امکان حضور در آمريکا را بيابند.

آقای عسگرپور در پایان این مصاحبه درباره بازتاب این اتفاق در فضای اسکار گفته است که این موضوع اثرات خوبی در آن فضا نداشت و تأکید کرد: «سعی كردیم ماجرا به یک فضای سیاسی تبدیل نشود.»

گذرنامه‌های خانم معتمدآریا و آقای میرتهماسب روز پنجشنبه در آخرین مراحل بازبینی توسط مأموران مستقر در فرودگاه امام خمینی تهران ضبط شده است و مأموران مستقر در فرودگاه بدون هیچ توضیح و تنها با نشان دادن حکمی به آنها اعلام کرده‌اند که اجازه خروج از ایران را ندارند.

این درحالی است که محمدمهدی عسگرپور، ابراهیم حاتمی‌كیا، سیدرضا میركریمی، رخشان بنی‌اعتماد، امین تارخ، فرهادی توحیدی، مجتبی راعی و علیرضا رئیسیان دیگر سینماگرانی كه به نمایندگی از سینمای ایران به برنامه «از نزدیک و شخصی» دعوت شده بودند، بدون هیچ مسئله‌ای خاک ایران را به مقصد آمریکا ترک کردند.

گفته می‌شود ضبط گذرنامه خانم معتمد آريا و آقای ميرتهماسب به دلیل حمایت این دو هنرمند از ميرحسين موسوی در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است، با اين حال، هنوز مقامات مسئول در باره علت ممنوع الخروج شدن اين دو اظهار نظری نکرده اند.

در برنامه «از نزديک و شخصی» که به بررسی سينمای ايران اختصاص دارد، هشت فیلم از ایران به نمایش درمی آيد و جلسه نقد و بررسی فيلم ها با حضور برخی از عوامل سازنده برگزار می شود.

اين برنامه که با همکاری آکادمی اسکار و آرشيو فيلم و تل ويزيون يو سی ال از روز جمعه آغاز شده، يک هفته ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG