لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۴

آغاز عملیات نیروی زمینی پاکستان علیه طالبان


شماری از سربازان پاکستانی
شماری از سربازان پاکستانی
ارتش پاکستان سرانجام پس از هفته‌ها بمباران هوایی و توپ‌باران مواضع طالبان و القاعده در وزیرستان جنوبی، روز شنبه حمله زمینی به این منطقه را آغاز کرد.

روز جمعه،‌ پیش از آغاز عملیات نیروی زمینی ارتش پاکستان، دولت و رهبران احزاب سیاسی پشتیبانی خود را از ارتش برای سرکوب شبه‌نظامیان و بازگشت آرامش به کشور اعلام کرده بودند.

ارتش پاکستان می‌گوید نزدیک به ۲۸ هزار سرباز در منطقه وزیرستان جنوبی به نبرد با حدود ۱۰ هزار نیروی طالبان رفته‌اند.

مقام‌های ارتش پاکستان همچنین گفته‌اند که روز جمعه نزدیک به ۵۰۰ کماندو در وزیرستان جنوبی مستقر شده بودند.

ارتش پاکستان در روزهای اخیر بر شدت بمباران هوایی و توپ‌باران خود افزوده بود تا توان دفاعی نیروهای طالبان را تضعیف کند.

شبه‌نظامیان طالبان در ۱۲ روز گذشته چندین حمله عمده در پاکستان انجام داده‌اند؛ نیروهای طالبان با حمله به سازمان ملل، ستاد فرماندهی کل ارتش، پاسگاه‌های پلیس و ساختمان‌های دولتی پاکستان بار دیگر قدرت خود را به رخ دولت و ارتش کشیده‌اند؛ در این حمله‌ها بیش از ۱۵۰ نفر کشته شده‌اند.

طالبان هدف از این حملات را انتقام گیری از کشته شدن بیت الله محسود رهبر طالبان پاکستان و همچنین شمار دیگری از اعضاء خود عنوان کرده است. بیت الله محسود، بیش از دو ماه پیش در یک حمله موشکی کشته شد.

روز جمعه ژنرال اشفق کیانی، فرمانده کل ارتش پاکستان، برای دولت و رهبران احزاب موقعیت این کشور را برای آنان تشریح کرد؛ در این دیدار دولت و رهبران سیاسی همگی اتفاق نظر داشتند که شبه‌نظامیان طالبان برای حاکمیت و تمامیت کشور تهدید جدی ایجاد کرده‌اند.

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون بیش از ۸۰ هزار غیرنظامی از مناطق عملیاتی در وزیرستان جنوبی گریخته‌اند و بر شمار این افراد همچنان افزوده می‌شود.

پیش از این مقام‌های پاکستانی در جاده‌های محل تردد نیروهای ارتش مقررات منع رفت و آمد اجرا کرده بودند تا مانع حمله شبه‌نظامیان به کاروان نظامیان شوند.
XS
SM
MD
LG