لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

استراتژی جدید آمریکا برای دور کردن چین از ایران


روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در شماره روز دوشنبه خود به استراتژی جدید آمریکا برای ایجاد فشار اقتصادی بیشتر به ایران پرداخته است.


به نوشته این روزنامه، دولت باراک اوباما دولت‌های عربی صادر کننده نفت را ترغیب می‌کند تا با افزایش فروش نفت خود به چین، وابستگی این کشور را به نفت وارداتی از ایران را کاهش داده و زمینه را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران آماده سازد.

این استراتژی آمریکا در آغاز با اقبال روبه‌رو شده و در نخستین گام دولت امارات موافقت خود را در افزایش صادرات نفت به چین اعلام کرده است.

وال استریت ژورنال می‌نویسد، بر اساس توافقی که بین مقامات آمریکا و دولت امارات انجام شد، مقامات اماراتی اعلام کرده‌اند که این کشور در شش ماه آینده صادرات نفت خود به چین را، روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.

صادرات نفت خام دولت امارات به چین، در حال حاضر روزانه ۵۰ هزار بشکه است و به نوشته وال استریت ژورنال، یک مقام بلند پایه اماراتی اعلام کرده است که ابوظبی قصد دارد، در طول سه سال آینده افزایش چشمگیر دیگری در صادرات نفت خود به چین انجام دهد.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد، به نظر می‌رسد عربستان سعودی نیز با توجه به رقابتی که با ایران در منطقه دارد به این استراتژی آمریکا بپیوندد. عربستان که بخش قابل ملاحظه‌ای از تسلیحات، مواد طبیعی و مصرفی خود را از چین وارد می‌کند، می‌داند به عنوان یک خریدار معتبر می‌تواند از نفوذ خود برای دروی جستن چین از ایران استفاده کند.

با این حال به نوشته وال استریت ژورنال، بسیاری از دیپلمات‌ها و تحلیلگران خاورمیانه تردید دارند که آمریکا و کشورهای عربی موفق به شکست اعتماد پکن به تهران در زمینه انرژی شوند.

این کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه امارات متحده عربی و عربستان سعودی هر دو عضو کشورهای صادر کننده نفت،اوپک، هستند؛ نمی‌توانند به راحتی میزان صادرات خود را به طور چشمگیر افزایش دهند چرا که این میزان عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی است که سیاست‌های اوپک را تعیین می‌کند.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به گفت‌وگوهای نمایندگان چهار کشور آمریکا، فرانسه، روسیه و ایران در وین، اضافه می‌کند که واشنگتن و همپیمانان اروپایی‌اش به طور فزاینده به نقش محوری چین در اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور توجه دارند.

وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد، به هر حال افزایش تحریم‌ها علیه ایران به بی‌ثباتی در خلیج فارس خواهد انجامید و در این میان نقش امارات متحده عربی و عربستان در صادرات نفت به چین نیز پررنگ‌تر خواهد شد.

چین در حال حاضر نیاز به هشت میلیون بشکه نفت در روز دارد که تا پایان سال ۲۰۳۰ این میزان به ۲۰ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

عربستان با ۷۵۰ هزار بشکه در روز و ایران با ۵۴۰ هزار بشکه در روز، به ترتیب اولین و دومین صادرکنندگان نفت به چین به شمار می‌آیند.

وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از یکی از مقامات آمریکایی حاضر در مذاکرات با مقامات اماراتی می‌نویسد: «کشورهای عربی نگرانی عمیق خود را در باره اقدامات ایران در منطقه مستقیماً به اطلاع مقامات چین و روسیه رسانده‌اند و به همین دلیل ما باید از این اهرم استفاده کنیم».

این در حالی است که چین با قراردادهای میلیاردی در میدان‌های نفت و گاز و زیرساخت‌های ایران در سال آینده با روابط اقتصادی خود را با این کشور افزایش داده است.

به علاوه چین و روسیه قادرند با حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل تصویب تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه ایران را عقیم بگذارند.

پکن تا کنون بارها مخالفت خود را با افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعلام کرده است.

وال استریت ژورنال با اشاره به این موضوع یادآور می‌شود که کارشناسان نفتی می‌گویند چین ایران را به عنوان یک شریک مهم در استقلال انرژی خود در نظر می‌گیرد و بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های این کشور به مرحله بازده‌ای نرسیده است، بنابراین پشت کردن به فرصت‌های اقتصادی در ایران برای چین واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد.

این روزنامه در پایان یادآور می شود که در هر صورت مقامات آمریکایی موافقت دولت امارات در افزایش صدور نفت خام به چین گام مهمی در دستیابی به استراتژی جدید خود می‌دانند.
XS
SM
MD
LG