لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

«ایران خواستار تغییرات مهم در پیش نویس وین درباره سوخت اتمی شد»


نمایندگان چهار کشور آمریکا و روسیه و فرانسه و ایران در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اتریش
نمایندگان چهار کشور آمریکا و روسیه و فرانسه و ایران در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اتریش
رسانه های نزدیک به دولت جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه از قول یک مقام این کشور خبر داد که تهران با چارچوب کلی پیش‌نویس توافق‌نامه وین موافق است ولی خواستار تغییرات در آن است.

به گفته این «مقام آگاه ایرانی» که اظهارات وی در شبکه تلویزیونی العالم و خبرگزاری فارس منعکس شده است، ایران با چارچوب کلی این پیش‌نویس موافقت خواهد کرد، «اما خواستار انجام اصلاحات مهمی در آن است.»

این مقام ایرانی که به جزییات این اصلاحات اشاره‌ای نکرده همچنین گفته است که جمهوری اسلامی «تا ۴۸ ساعت آینده» به پیشنهادات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ خواهد داد.

در حالی که سه طرف دیگر قرارداد یعنی کشورهای روسیه و فرانسه و ایالات متحده با پیش‌نویس این توافق‌نامه موافقت کرده‌اند، ایران روز جمعه گذشته به جای ارائه پاسخ خود خواستار تمدید وقت تا اواسط هفته جاری شد.

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای که مدیرکل آژانس انرژی اتمی چهارشنبه گذشته به چهار طرف مذاکرات وین تحویل داد،‌ جمهوری اسلامی می‌پذیرد که حدود ۷۵ درصد از یک و نیم تن اورانیوم کم‌غنی‌شده خود را برای غنی‌سازی بیشتر به روسیه بفرستد و در پایان سوخت اتمی خود را از فرانسه تحویل بگیرد.

خبر موافقت جمهوری اسلامی با پیش‌نویس آژانس انرژی اتمی یک روز پس از آن منتشر می‌شود که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ از تعلل و وقت‌کشی ایران در ارائه پاسخ صریح و روشن به این پیش‌نویس ابراز نارضایتی کردند.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه در اولین اشاره رسمی تهران به این توافق‌نامه، گفته بود که ایران «احتمالا» این پیش‌نویس را تایید خواهد کرد.

آقاى متكى به خبرگزارى رسمی جمهورى اسلامى، ايرنا، گفت: «ايران در حال بررسى دو گزينه است كه يا سوخت مورد نياز رآكتور اتمى تهران را مانند دفعات قبل بخرد يا بخشى از اورانيوم غنى‌شده موجود در ايران را بدهد و در مقابل سوخت دريافت كند.»

اما وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه شب در زمان مذاکرات خود درباره ایران تاکید کردند که جمهوری اسلامی باید به این پیش‌نویس «پاسخ روشن» بدهد.

ژان آسل‌بورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ، در این باره هشدار داد که «ایران نمی‌تواند مدام با ما بازی کند. ما در این مورد از ایران پاسخی روشن و جدی می‌خواهیم.»

كشورهاى غربى با حمایت از پيش‌نويس توافق پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اميدوارند كه با خروج بخش عمده‌اى از ذخاير اورانيوم ايران نگرانى‌ها از تلاش احتمالى تهران براى دستيابى به بمب هسته‌اى كاهش يابد.

جمهورى اسلامى ايران با رد قصد ساخت سلاح اتمى گفته است كه برنامه هسته‌ای‌اش با اهداف صلح‌آميز دنبال می‌شود.
XS
SM
MD
LG