لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

متکی: ایران به زودی به پیشنهاد غنی‌سازی در روسیه پاسخ می‌دهد


منوچهر متکی
منوچهر متکی
وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد، جمهوری اسلامی همچنان «سرگرم بررسی فنی پیش‌نویس مذاکرات» وین است و به زودی پاسخ خود را به پیشنهادی درباره تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در یک نشست خبری در محل نمایشگاه مطبوعات در تهران با اعلام این خبر افزود: «البته در شرایط فعلی خود ایران در لیست تامین کنندگان اولیه سوخت قرار دارد، اما درصد غلظتی که در ایران برای نیروگاه‌های تولید برق تعریف شده زیر پنج درصد است و سوخت مورد نیاز رآکتور تهران سوخت ۲۰ درصد غنی شده است.»

به دنبال برگزاری نشست هفته گذشته وین با شرکت نمایندگان ایران، روسیه، فرانسه و آمریکا و نیز کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمد البرادعی مدیر کل آژانس اعلام کرده بود، در جریان این گفت و گوها، ایران بر سر یک پیش‌نویس برای تهیه سوخت رآکتور تحقیقاتی در تهران به توافق رسیده است.

بر این اساس، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را که غنای پایینی دارد تا پایان سال میلادی، به روسیه و فرانسه تحویل می‌دهد، و در ازای آن، مقدار کمتری اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل می‌گیرد.

این در حالی است که برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به مخالفت با این توافق پرداخته‌اند و جمهوری اسلامی برای پاسخ دادن به فرمول پیشنهادی آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره یک هفته دیگر مهلت خواسته است.

پيشتر اعلام شده بود، ايران تا بعد از ظهر روز جمعه گذشته برای پاسخ‌دادن به این پیشنهاد فرصت دارد.

منوچهر متکی در این باره گفت: «این موضوع در مذاکرات وین مورد گفتگو قرار گرفت و مقرر شد مذاکرات فنی آن انجام شود و مجموعه دیدگاه‌های سه طرف مذاکرات وین شامل آمریکا، روسیه و فرانسه که در بخشی از این گفتگوها حضور داشت، چارچوبی تعیین کرد تا طرفین پیش نویس مذاکرات را بررسی کنند و این پیش نویس هم اکنون در ایران در حال بررسی است و نظر ایران به زودی اعلام خواهد شد.»

وی با اشاره به ساخت رآکتور تحقیقاتی تهران توسط آمریکایی‌ها در دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی اظهار داشت:« نخستین بار سوخت رآکتور تهران را ایالات متحده تامین کرد، اما برای دفعات بعد ایران از منابع دیگر این سوخت را به دست آورد و الان بعد از حدود بیست سال نیازمند این هستیم که برای تامین سوخت رآکتور تهران اقدام کنیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین با بیان این که «در فاصله چند سال همه طرف‌ها به حق قانونی کشورمان در استفاده از انرژی هسته ای اذعان دارند»، از این که به گفته وی سایر کشورها دیگر برای ایران «شرط و شروط نمی‌گذارند»، به عنوان یک گام به پیش یاد کرد.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا، ایران را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای در پوشش یک برنامه اتمی غیرنظامی متهم می‌کنند.

در حالی که ایران این اتهام‌ها را رد کرده و می گوید، برنامه اتمی‌اش صرفاً اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

منوچهر متکی همچنین در باره تاثیر برنامه اتمی ایران در گسترش رویکرد به انرژی اتمی در کشورهای دیگر گفت: « در جريان بحث‌هايي كه در ارتباط با موضوع هسته‌ای ايران مطرح مي‌شود، شاهد اين هستيم كه هر روز در اطراف‌ها ما قراردادهای ساخت تاسيسات هسته‌ای بسته مي‌شود. اين روزها هم پيشنهادات مختلفي از سوي كشورها با ما مطرح مي‌شود كه ما ظرفيت بالايي در ساخت نيروگاه داريم. بحث هسته‌ای بحث روشني است و شعار ما هم شعار روشني است. همواره گفته‌ايم انرژي هسته‌ای براي همه، سلاح هسته‌ای براي هيچكس.»
XS
SM
MD
LG