لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

نتانیاهو : توافق هسته ای ، باید شامل توقف غنی سازی ایران باشد


بنیامین نتانیاهو (راست) نخست وزیر و شیمون پرز رییس جمهور اسراییل
بنیامین نتانیاهو (راست) نخست وزیر و شیمون پرز رییس جمهور اسراییل
نخست وزیر اسراییل با ابراز نگرانی مجدد در باره برنامه اتمی ایران تاکید کرده است، در هرگونه قرارداد هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، تهران باید توقف غنی سازی اورانیوم را بپذیرد.

به گزارش رویترز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در گفت و گو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در باره تلاش‌های جهانی به منظور حل مساله هسته‌ای ایران گفته است:« مساله‌ای که بسیار حایز اهمیت است، این است که جامعه جهانی ایران را برای توقف غنی‌سازی اورانیوم تحت فشار قرار دهد».

به دنبال برگزاری نشست هفته گذشته وین با شرکت نمایندگان ایران، روسیه، فرانسه و آمریکا و نیز کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمد البرادعی مدیر کل آژانس اعلام کرده بود، در جریان این گفت و گوها، ایران بر سر یک پیش‌نویس برای تهیه سوخت رآکتور تحقیقاتی در تهران به توافق رسیده است.

بر این اساس ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی، به روسیه و فرانسه تحویل می‌دهد، و در ازای آن، مقدار کمتری اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل می‌گیرد.

این در حالی است که برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به مخالفت با این توافق پرداخته‌اند و جمهوری اسلامی برای پاسخ دادن به فرمول پیشنهادی آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره یک هفته دیگر مهلت خواسته است.

از سوی دیگر کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا از آنچه توافق با ایران بر سر تحویل سوخت به این کشور در قبال دریافت اورانیوم غنی‌شده می‌خوانند، استقبال کرده‌اند، با این حال مقام‌های اسراییلی واکنش محتاط‌آمیز در قبال این توافق از خود نشان داده‌اند.

نخست وزیر اسراییل که کشورش برنامه اتمی ایران را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند، یک بار دیگر ایران را متهم به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای از طریق غنی‌سازی اورانیوم کرده و افزوده است: « از این رو هر گونه راه‌حلی باید متضمن توقف غنی‌سازی (در ایران) باشد».

در مقابل ایران نیز بارها تاکید کرده است، حاضر نیست از غنی‌سازی اورانیوم چشم‌پوشی کند.

در حالی که رهبران اسراییل پیشتر اعلام کرده‌اند، هیچ گزینه‌ای را برای حل مساله هسته‌ای ایران منتفی نمی‌دانند، نخست وزیر اسراییل در پاسخ به پرسشی در باره اقدام احتمالی اسراییل علیه ایران گفته است:« از زمانی که این مساله به مشکلی برای جامعه جهانی تبدیل شده است، تلاش‌های جهانی به رهبری ایالات متحده راه مقابله با این خطر به شمار می‌آید».

از سوی دیگر شیمون پرز رییس جمهور اسراییل نیز روز شنبه با ابراز نگرانی نسبت به برنامه‌های اتمی ایران بر لزوم پیگیری سیاستی مبتنی بر «پیشگیری از ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط ایران» تاکید کرد و صرف انجام بازرسی از تاسیسات اتمی ایران را کافی ندانست.

رییس جمهور اسراییل در این باره به روزنامه واشنگتن پست گفته است:« نظارت بر روند غنی‌سازی اورانیوم (در ایران) رفته رفته به مراتب دشوارتر خواهد شد، به ویژه زمانی که ایرانی‌ها در به زبان آوردن حقیقت تا این حد خساست به خرج می‌دهند».
XS
SM
MD
LG