لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

دولت یمن توقیف کشتی ایرانی حامل اسلحه را تایید کرد


حسن اللوزی، سخنگوی دولت یمن و وزیر اطلاعات این کشور
حسن اللوزی، سخنگوی دولت یمن و وزیر اطلاعات این کشور
سخنگوی دولت یمن روز سه‌شنبه توقیف یک کشتی حامل اسلحه و دستگیری پنج خدمه ایرانی این کشتی را در دریای احمر و نزدیکی خلیج عدن تایید کرد.

خبرگزاری‌های بین‌المللی روز دوشنبه از قول یک مقام محلی استان حجه یمن از توقیف «یک کشتی ایرانی حامل اسلحه که گفته می‌شود برای شورشیان شیعه شمال این کشور ارسال شده بود» خبر داده بودند.

استان حجه در کنار استان صعده یمن است که بخش اعظم نبرد بین شورشیان شیعه و نیروهای دولتی در آن رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن، سبا، حسن اللوزی که وزیر اطلاعات یمن نیز هست گفت: «نیروهای امنیتی پنج ایرانی را سوار بر یک کشتی ایرانی مشکوک و حامل اسلحه در نزدیکی سواحل میدی در استان حجه دستگیر کرده‌اند.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی خبر توقیف یک کشتی حامل اسلحه برای شورشیان شیعه شمال یمن را انکار کرده و آن را کذب دانسته است.

شبکه خبری العالم، تلویزیون عربی‌زبان وابسته به جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه از قول «منابع ایرانی آگاه» گزارش داد که هیچ کشتی ایرانی حامل اسلحه در محل یادشده متوقف نشده و خبر توقیف کشتی را «جعل خبر» خواند.

در همین حال به گفته خبرگزاری رویترز سفارت یمن در واشینگتن نیز اعلام کرده است که مقامات امنیتی این کشور در حال بازجویی از پنج خدمه ایرانی کشتی توقیف‌شده هستند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه همچنین از قول یک مقام محلی دیگر «بر اساس تحقیقات اولیه» گفته بود که این پنج ایرانی قصد داشته‌اند بار اسلحه را به شورشی‌ها تحویل دهند و «ایرانی‌های زخمی و مجروح را از کشور خارج کنند».

یمن همواره به نقش جمهوری اسلامی در شورش شیعیان شمال این کشور اشاره کرده و علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، نیز هفته گذشته اعلام کرد که «شخصیت‌های مذهبی ایران» امکانات مالی در اختیار شورشیان زیدی شیعه می‌گذارند.

جمهوری اسلامی و متحدان شیعه‌اش از جمله حزب‌الله لبنان و مقتدی‌الصدر در عراق پیشتر از صنعا خواسته‌اند که نبرد با شورشیان شیعه شمال این کشور را از طریق مذاکره به پایان برساند.

شورشیان شیعه یمن که به نام طایفه و رهبران مذهبی خود «حوثی‌ها» خوانده می‌شوند نخستین بار در سال ۲۰۰۴ علیه دولت مرکزی یمن به اسلحه دست بردند.

شورشیان حوثی می‌گویند دولت یمن که از حمایت غرب و عربستان سعودی برخوردار است آنها را از نظر سیاسی، اقتصادی و مذهبی به حاشیه رانده است.

در جریان نبرد بین نیروهای دولتی یمن و شورشیان زیدی تاکنون صدها نفر کشته و زخمی شده و ده‌ها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.
XS
SM
MD
LG