لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

کمیته مجلس نمایندگان آمریکا به تحریم بنزین ایران رای داد


 پمپ بنزین دیانا در خیابان انقلاب تهران
پمپ بنزین دیانا در خیابان انقلاب تهران
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رساند که در صورت تایید نهایی، صادرات بنزین و برخی دیگر از فرآورده‌های نفتی به ایران را هدف تحریم‌های ایالات متحده قرار می‌دهد.

این طرح که روز چهارشنبه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به تصویب رسید هنوز به تایید کل مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیازمند است تا سپس در صورت موافقت باراک اوباما، به مرحله اجرا دربیاید.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که از برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند؛ این کشورها به ایران هشدار داده‌اند در صورت اصرار بر مواضع هسته‌ای خود با تحریم‌های شدیدتر مواجه خواهد شد.؛ این اتهام همواره از سوی تهران رد شده است.

اگر طرح کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به تصویب نهایی برسد، دولت آمریکا خواهد توانست به طور موثر شرکت‌هایی را که به ایران فرآورده‌های نفتی و از جمله بنزین صادر می‌کنند مشمول مجازات‌های آمریکا کند.

این طرح در آستانه پاسخ ایران به پیشنهاد گروه‌ ۱+۵ برای تامین سوخت رآکتور تهران به تصویب کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان رسیده است.

بر پایه این فرمول پیشنهادی، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل می‌دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل می‌گیرد.

ایران بیشتر بنزین خود را از شرکت‌ سوییسی ویتول، شکرت سوییسی- هلندی ترافیگورا، شرکت توتال فرانسه، شرکت سوییسی گلنکور، شرکت بریتیش پترولیوم و شرکت هندی رلیانس تامین می‌کند.
ایران به لحاظ تامین بنزین به شدت به واردات این محصول وابسته است و نزدیک به ۴۰ درصد نیاز خود را از خارج تامین می‌کند.

ایران بیشتر بنزین خود را از شرکت‌ سوئیسی ویتول، شرکت سوئیسی- هلندی ترافیگورا، شرکت توتال فرانسه، شرکت سوئیسی گلنکور، شرکت بریتیش پترولیوم و شرکت هندی ریلاینس تامین می‌کند.

این طرح به دولت آمریکا این امکان را می‌دهد که مصداق قانون ۱۹۹۶ محدودیت سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ میلیون دلار در حوزه نفت و گاز در ایران را گسترش داده و به واردات سوخت و بنزین نیز بکشاند.

این طرح همچنین شرکت‌های کشتی‌رانی و بیمه را نیز که به صادرات بنزین به ایران کمک می‌کنند مشمول مجازات قرار می‌دهد.

پس از تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، جفری فلتمن، دستیار موقت وزیر خارجه امریکا در امور خاورمیانه، به این کمیته اعلام کرد که دولت باراک اوباما آماده است تا اگر گفت‌وگوها با ایران شکست بخورد، فشارها بر ایران را افزایش دهد.

جفری فلتمن همچنین اظهار داشت که وزارت خارجه آمریکا تحقیقات مقدماتی درباره حدود ۲۰ شرکت را آغاز کرده تا مشخص کند که آیا این شرکت‌ها قوانین جاری تحریم‌های ایران را نقض کرده‌اند یا نه.

محمود احمدی‌نژاد در مردادماه امسال گفته بود اگر ایران با تحریم بنزین روبه‌رو شود، می‌تواند ظرف یک هفته همه بنزین خود را در داخل کشور تولید کند.
XS
SM
MD
LG