لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

ایران خواستار تسریع در مذاکرات هسته ای با غرب شد


سعيد جليلى، مذاكره كننده ارشد هسته اى ايران، روز يكشنبه در ديدار با معاون وزير امور خارجه روسيه خواستار دستيابى هرچه سريعتر به توافق در زمينه تامين سوخت راكتور تحقيقاتى تهران شد.

آقاى جليلى كه اظهاراتش از سوى تلويزيون دولتى ايران پخش شد اعلام كرد كه تهران همچنان از ادامه گفت و گوها با محوريت بسته پيشنهادى خود استقبال مى كند.

وى اظهار اميدوارى كرد كه اين گفت و گوها هر چه سريعتر به نتيجه برسد.

با اين حال، دبير شوراى عالى امنيت ملى جمهورى اسلامى ايران مى گويد: «برخى قدرت ها در صدد هستند هزينه رفتارهاى غلط خود را بر سايرين تحميل كنند.»

بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر، ارگان رادیو و تلویزیون دولتی ایران، در این دیدار سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، استمرار مذاکرات هسته ای ایران با گروه پنج به علاوه یک را برای همه «مفید» دانسته و در باره تامین سوخت راکتور تهران ابراز امیدواری کرد که «این گفت و گوها هر چه زودتر به نتیجه برسد.»

اعضاى گروه پنج كشور عضو دائم شوراى امنيت - آمريكا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا- همراه با آلمان در تلاش هستند تا ايران را ترغيب كنند در ازاى دريافت مشوق هاى اقتصادى، فعاليت هاى مربوط به غنى سازى اورانيوم را متوقف كند.

سه كشور آمريكا، روسيه و فرانسه همراه با نمايندگان آژانس بين المللى انرژى اتمى در مذاكرات روز ۲۰ اكتبر خود با ايران در وين به مدت سه روز در باره تامين سوخت راكتور تحقيقاتى تهران بحث و تبادل نظر كردند.

در پايان اين مذاكرات، محمد البرادعى، مدير كل آژانس، پيش نويس يك قرارداد را به ايران تحويل داد كه بر اساس آن جمهورى اسلامى موافقت مى كند نزديك به ۷۵ درصد از ذخاير اورانيوم غنى شده خود به ميزان ۳.۵ درصد را به روسيه ارسال كند.

اين اورانيوم در خاك روسيه تا ميزان ۱۹.۷۵ درصد غنى شده و پس از ارسال به فرانسه براى تبديل به ميله هاى سوخت اتمى در پايان سال ۲۰۱۰ به ايران باز گردانده خواهد شد.

غرب اميدوار است كه با خروج حدود ۱۲۰۰ كيلوگرم از ذخاير ۱۵۰۰ كيلويى اورانيوم ايران خطر دستيابى اين كشور به بمب اتمى كاهش یابد.

به گفته مقام هاى كشورهاى غربى، جمهورى اسلامى ايران هنوز به طور رسمى به اين پيش نويس پاسخ نداده است ولى به طور شفاهى خواستار انجام گفت و گوهاى بيشتر و تغييرات زيادى در آن شده است.

سعيد جليلى روز يكشنبه با «تاكيد بر تجارى و اقتصادى بودن مذاكرات براى تامين سوخت راكتور تهران» گفته است: «بايد نظرات كارشناسى فنى و اقتصادى ايران كاملا در نظر گرفته شود.»

مقام هاى تهران و برخى از نمانيدگان مجلس شوراى اسلامى اظهارات متفاوتى در اين زمينه ابراز كرده اند. برخى مسئولان جمهورى اسلامى خواستار انتقال تدريجى اورانيوم ايران و برخى ديگر، از تمايل تهران به خريد سوخت اتمى با غناى ۲۰ درصد و نه مبادله اورانيوم خبر داده اند.

اين در حالى است كه هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، گفته است كه پيش نويس ارائه شده به ايران هيچ تغييرى نخواهد كرد.

در همين حال، محمد البرادعى در آخرين اقدام خود براى شكستن بن بست فعلى، به ايران پيشنهاد كرده است كه اورانيوم خود را به تركيه ارسال كند و اين اورانيوم تا زمان تحويل گرفتن سوخت مورد نياز، در اين كشور باقى بماند.

تهران هنوز به اين پيشنهاد واكنشى نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG