لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

انتقاد رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از «بدقولى روس‌ها»


 علاء الدين بروجردى، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس.
علاء الدين بروجردى، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس.
رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى از عدم تحويل سامانه موشکى اس- ۳۰۰ از سوى روسيه به ايران به عنوان «فصل تازه‌اى از بدقولى روس‌ها» ياد کرده و با اشاره به همکارى‌هاى گسترده ميان دو کشور به ويژه در زمينه انرژی هسته‌اى آن را نشانه‌اى منفى در روابط دو کشور قلمداد کرده است.

علاء الدين بروجردى روز يکشنبه در جمع خبرنگاران پارلمانى، با متهم کردن روسيه به بدقولى به خاطر عدم تحويل يک سامانه ضد هوايى پيشرفته به ايران اظهار داشت: «بحث‌هايى که در رابطه با اس-۳۰۰ مطرح مى‌شود اگر موضع رسمى روس‌ها باشد نشان‌دهنده فصل جديدى از بد قولى آنها است.»

وى افزود: «اين موضوع ماجراى کهنه‌اى است که به ضرر روس‌ها است؛ چرا که ما همکارى‌هاى زيادى با آنها داريم. لذا اگر به پيمانشان عمل نکنند و مذاکرات به نتيجه نرسد اين مساله نقطه‌ى منفى در روابط دو کشور خواهد بود.»

هر چند روسيه از چند سال پيش قراردادى به ارزش ۸۰۰ ميليون دلار براى فروش پنج سامانه ضد هوايى اس – ۳۰۰ به ايران امضا کرده اما تا کنون اين سيستم موشکى به ايران ارسال نشده است.

کشورهاى غربى و اسراييل از اين بابت نگران هستند که تحويل اين سيستم موشکى به ايران، توازن قوا را در منطقه بر هم زند و از اين رو اين کشورها روسيه را براى عدم تحويل اين سامانه پيشرفته ضدهوايى به ايران تحت فشار قرار داده‌اند.

سخنان رييس کميسيون امنيت ملى مجلس ايران در باره بى‌اعتمادى به روس‌ها در حالى مطرح شده است، که ايران به پيشنهادى در خصوص ارسال اورانيوم غنى‌شده اين کشور به روسيه براى غنى‌سازى بيشتر پاسخ مثبت نداده است.

پیشتر دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه در واکنش به عدم پاسخ مثبت ایران به پیش‌نویس توافق وین گفته بود، اگر ایران درباره برنامه اتمی‌اش گام‌های سازنده برندارد، کرملین تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی را مدنظر قرار خواهد داد.

این در حالی است که رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى می‌گوید: «اگر نتوانيم اورانيوم غنى سازى شده ۲۰ درصدى براى رآکتور تهران را خريدارى کنيم، مى توانيم مبادله به صورت محدود انجام دهيم، مشروط به اينکه اورانيوم غنى سازى شده ۲۰ درصد را قبلاً دريافت کرده باشيم.»

بر اساس پيشنهاد آژانس بين‌المللى انرژى اتمى که در قالب پيش‌نويس توافق‌نامه وين مطرح شده است، تهران بايد حدود ۷۵ درصد از ذخيره اورانيوم خود را که غناى پايينى دارد تا آخر سال ميلادى به روسيه و فرانسه تحويل دهد، و در ازاى آن مقدار کمترى اورانيوم با خلوص ۲۰ درصد براى استفاده در راکتور تحقيقاتى اميرآباد تهران تحويل بگيرد.

هر چند پيشتر گزارش‌هايى درباره توافق اصولى ايران با اين پيشنهاد منتشر شده بود، اما ايران اعلام کرده است، خواهان تغييرات بسيارى در متن اين پيش‌نويس است که اين درخواست با مخالفت آمريکا روبرو شده است.

در اين ميان به گفته آقاى بروجردى در نهايت شوراى عالى امنيت ملى ايران در خصوص نحوه تامين سوخت رآکتور تهران تصميم نهايى را خواهد گرفت و اين تصميم با توجه به نتيجه مذاکرات على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللى انرژى اتمى، اتخاذ خواهد شد.

رييس کميسيون سياست خارجى و امنيت ملى مجلس شوراى اسلامى در عين حال گفته است: « با توجه به اينکه تامين سوخت رآکتور تهران از بعد انسانى و پزشکى بسيار براى ما مهم است، گزينه اول ما در اين رابطه خريد اورانيوم غنى سازى شده ۲۰ درصد است.»

به دنبال انتشار گزارش‌هايى در باره «بى‌اعتمادى ايران نسبت به تحويل اورانيوم غنى‌شده خود به روسيه»، محمد البرادعى، مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى با ارايه پيشنهاد تازه‌اى خواستار آن شده است که اورانيوم غنى‌شده ايران به جاى روسيه به ترکيه منتقل شود و تا زمان تحويل سوخت رآکتور تهران در اين کشور که رابطه نزديکى با ايران دارد نگهدارى شود.

مقام‌هاى ايرانى تاکنون واکنشى در اين باره از خود نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG