لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

مدودف: احتمال تحریم ایران وجود دارد


دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه
دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه
دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه می‌گوید اگر ایران درباره برنامه اتمی‌اش گام‌های سازنده برندارد، کرملین تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی را مدنظر قرار خواهد داد.

دمیتری مدودف در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفت: «اگر رهبری ایران، گام‌های کمتر سازنده‌ای بردارد، همه چیز به لحاظ نظری ممکن است.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «من مایل نیستم که همه چیز به تحریم‌های بین‌المللی ختم شود، چراکه معمولاً تحریم‌ها به معنی پای گذاشتن در مسیری بسیار سخت و خطرناک است.»

روسیه یکی از اعضای گروه ۱+۵ و یکی از سه طرف مذاکره ایران درباره پیشنهاد وین است.

برپایه پیشنهاد وین ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود با غنای ۳.۵ درصد را تا آخر سال میلادی یکجا به روسیه تحویل می‌دهد و دربرابر مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با غنای ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران دریافت می‌کند.

تهران هنوز به فرانسه، روسیه و آمریکا درباره این پیشنهاد پاسخ نهایی نداده است و پاسخ‌های اولیه ایران به این پیشنهاد برای کشورهای غربی قانع‌کننده نبوده است.

طرفداران این طرح می‌گویند در صورت اجرایی شدن این برنامه، ایران درحدود ۷۵ درصد اورانیوم غنی‌شده خود را به خارج منتقل می‌کند و از این رو کشورهای غربی اطمینان خواهند یافت که در مدت یک سال ایران ظرفیت تولید بمب اتم را نخواهد داشت؛ افزون بر این ایران، درصدد برنخواهد آمد که اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی تولید کند؛ مرحله‌ای که می‌تواند ایران را به ساخت بمب نزدیک‌تر خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه که کشورش یکی از شرکای عمده اقتصادی و نظامی ایران است درباره وضع تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی گفت: «اگر هیچ حرکت رو به جلویی انجام نگیرد، هیچ کس این سناریو (تحریم) را منتفی نخواهد دانست.»

روسیه که یکی از پنج عضو دائم شواری امنیت و دارای حق وتو است، که مخالفتی با سه قطعنامه‌ تحریمی علیه ایران نکرده است.
XS
SM
MD
LG