لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

در خواست ايران از روسيه برای تحویل موشک های اس ۳۰۰


احمد وحيدی، وزير دفاع ايران
احمد وحيدی، وزير دفاع ايران
احمد وحيدی، وزير دفاع ايران، روز چهارشنبه از روسيه خواست تا با نادیده گرفتن فشارهای اسرائیل قرارداد فروش سامانه دفاع هوايی «اس ۳۰۰» را اجرا کرده و اين موشک ها را به ايران تحويل دهد.

احمد وحيدی درباره قرارداد فروش موشک های اس ۳۰۰ به خبرگزاری کار ايران، ايلنا، گفته است: در موضوع خريد «اس ۳۰۰ » با روسيه قرارداد داريم و فکر نمی‌کنيم برای طرف روسی مناسب باشد که در دنيا به عنوان يک همکار نامطمئن جلوه‌گر شود.

وزير دفاع ايران اضافه کرده است: «اگر روسيه نيز همين طور فکر کند بايد به قرارداد خود عمل کرده و تحت تاثير فشار صهيونيست‌ها قرار نگيرد، البته ما اميدواريم هرچه سريع‌تر اين موضوع حل و فصل شود.»

از زمانی که گزارش هايی درباره انعقاد قرارداد فروش موشک های «اس ۳۰۰ »بين روسيه و ايران در سال ۲۰۰۷ انتشار يافت، تاکنون اخبار ضد و نقیضی درباره اجرای اين قرار داد منتشر شده است.

روسيه قراردادی به ارزش ۸۰۰ ميليون دلار برای فروش پنج سامانه دفاع موشکی «اس ۳۰۰» به ايران را امضا کرده اما تا کنون اين سيستم را تحویل نداده است.

کاخ کرملين در مارس ۲۰۰۹ تاييد کرد که قرارداد فروش اس۳۰۰ به ايران در سال ۲۰۰۷ منعقد شده اما يک ماه پس از آن، در آوريل ۲۰۰۹، يک مقام ارشد دفاعی روسيه گفت: هنوز اين معامله روی کاغذ مانده است.

بهمن ماه سال گذشته، مصطفی محمد نجار، وزير دفاع پيشين جمهوری اسلامی ايران، در سفر به روسيه خواهان عملی شدن سريع اين معامله شده بود.

موضوع جنجال برانگيز فروش سيستم‌های دفاع موشکی « اس۳۰۰ » به ايران باعث نگرانی کشورهای غربی و اسرائيل شده است.

آمريکا و اسرائيل مخالف فروش اين تسليحات پيشرفته به ايران هستند و مقام های تل آویو با سفر به روسيه کوشيده اند تا مانع اجرای اين قرارداد شوند.

مقام های ايرانی نيز در مقابل روسيه را به «بد قولی» در اين زمينه متهم کرده اند.

علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی ايران، روز يکشنبه در اين زمينه گفته بود: «بحث هايی که در رابطه با اس ۳۰۰ مطرح می شود اگر موضع رسمی روسيه باشد نشان دهنده فصل جديدی از بدقولی آنهاست.»

سيستم دفاع موشکی « اس۳۰۰» به عنوان يکی از پيشرفته ترين سيستم های دفاع هوايی در جهان، قابليت رهگيری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد.

اين سيستم دفاع موشکی می تواند هواپيماها و موشک های بالستیک را هدف قرار دهد.

مقام های نظامی روسيه مدعی هستند که سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» پيشرفته تر از سيستم موشکی پاتريوت ساخت آمريکا است.

در همين حال، گفته می شود ايران قصد دارد با خريد اين موشک ها، سپری دفاعی برای تاسيسات اتمی خود ايجاد کند.
XS
SM
MD
LG