لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

در آستانه ۱۶ آذر، چندین دانشجو دستگیر شدند


سردر دانشگاه تهران و جمعی از معترضان به نتایج انتخابات.
سردر دانشگاه تهران و جمعی از معترضان به نتایج انتخابات.
در حالی که نزدیک به دو هفته به مراسم ۱۶ آذر، روز دانشجو، باقی مانده است، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی چندین نفر از دانشجویان و فعالان دانشجویی را بازداشت کردند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، عباس حکیم‌زاده، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سینا شکوهی و البرز زاهدی از اعضای «دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران»، ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی، دو دانشجوی دانشگاه شیراز، از جمله دانشجویان و دانش‌آموختگانی هستند که به تازگی به جمع زندانیان پس از انتخابات پیوسته‌اند.

عباس حکیم‌زاده، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، صبح روز پنج‌شنبه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و وسایل شخصی‌اش ضبط شد.

عباس حکیم‌زاده در زمستان سال ۸۷ نیز به همراه هفت دانشجوی دیگر بازداشت شده بود؛ وی سرانجام پس از ۱۳۴ روز حبس که بیشتر آن را در سلول انفرادی سپری کرد در تیرماه امسال آزاد شده بود.

در واکنش به بازداشت عباس حکیم‌زاده، دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از شرایط حبس این عضو خود، موج اخیر برخورد با دانشجویان را به رویدادهای پس از انتخابات پیوند داده و آورده است: «در آستانه ۱۶ آذر شاهد بازداشت گسترده دانشجویان دانشگاه‌های خواجه نصیر، آزاد تهران، شریف، امیرکبیر، آزاد تفرش و علم و صنعت هستیم. بی‌تدبیری و آشفتگی در مسئولان امر برای کنترل اوضاع جامعه تنها به رقابت آنان برای سرکوب و حذف منجر شده است.»

درحالی که کمتر از ۲۰ روز به مراسم روز ۱۶ آذر مانده است و هواداران جنبش سبز ایران در وب‌سایت‌های خود در تدارک شرکت در این مراسم هستند، روز پنج‌شنبه غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و وزیر اطلاعات دولت نهم، در شبکه دوم سیما به مخالفان دولت هشدار داد که «جمهوری اسلامی ایران از این به بعد با هر گونه اقدام که موجب اخلال در نظام شود، بدون هیچ اغماضی برخورد می‌کند و هیچ عذر و بهانه‌ای را نمی‌پذیرد».
این بیانیه می‌افزاید: «این که می‌بینید خشم و خروش یکپارچه ملت ایران است علیه ظلمی که تاکنون به نام دین و به کام قدرت به کام‌شان ریخته‌اید. قربانی کردن افرادی که هر چه گفته‌اند و هر چه نوشته‌اند در چارچوب نقادی و روشنگری بوده به حال حاکمان سودی نخواهد داشت.»

برپایه گزارش خبرنامه امیرکبیر، ندا اسکندری، دانشجوی رشته علوم سیاسی، و خدیجه قهرمانی، دانشجوی رشته کشاورزی دانشگاه شیراز، که به تازگی «به کمیته انضباطی برای پیگیری احکام صادره خود مراجعه کرده بودند» توسط ماموران وزات اطلاعات بازداشت شده‌اند.

ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی به ترتیب به دو ترم محرومیت از تحصیل و محرومیت از امکانات رفاهی توسط کمیته انضباطی دانشگاه شیراز محکوم شده بودند.


درحالی که کمتر از ۲۰ روز به مراسم روز ۱۶ آذر مانده است و هواداران جنبش سبز ایران در تدارک شرکت در این مراسم هستند روز پنجشنبه غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور، به مخالفان دولت هشدار داد که «جمهوری اسلامی ایران از این به بعد با هر گونه اقدام که موجب اخلال در نظام شود، موارد بدون هیچ اغماضی برخورد م‌ کند و هیچ عذر و بهانه‌ای را نمی‌پذیرد».
خبرنامه امیر کبیر همچنین گزارش داده است که عصر روز پنج‌شنبه نیروهای امنیتی مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سینا شکوهی و البرز زاهدی، از اعضای «عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران» را در خانه احسان دولتشاه بازداشت کرده‌اند.

برپایه اعلام سازمان ادوار تحکیم وحدت، شمار زندانیان این تشکل دانشجویی نیز به ۹ نفر رسیده است. احمد زیدآبادی، دبیرکل، و عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحیکم وحدت، بیش از پنج ماه است که در زندان به سر می‌برند.

در همین حال سایت نوروز نیز گزارش داده است که یکی از اعضای جوان ستاد ۸۸ که در انتخابات ریاست جمهوری فعال بود روز پنج‌شنبه دستگیر شده است.
XS
SM
MD
LG