لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

راه‌پیمایی هواداران دولت، روز جمعه؛ معترضان در انتظار مجوز


میرحسین موسوی
میرحسین موسوی
در حالی که نهادهای دولتی ايران خود را برای برگزاری راهپيمايی روز جمعه در واکنش به پاره کردن عکس آیت الله خمینی آماده می کنند، ميرحسين موسوی، از رهبران معترضان، گفته است: وی، مهدی کروبی و مجمع روحانيون همچنان منتظر پاسخ رسمی مقامات دولتی برای برگزاری راهپيمايی مستقل است.

مهدی کروبی و ميرحسين موسوی درخواست مشترکی را صبح روز چهارشنبه به استانداری تهران تسليم کرده و خواستار راهپيمايی برای اعتراض به «هتک حرمت» آيت الله خمينی شده اند.

ميرحسين موسوی روز پنجشنبه به «وب سايت کلمه» گفته است: «با توجه به التهاب موجود در فضای جامعه، مجمع روحانيون مبارز و همچنين حضرت حجت الاسلام و المسلمين کروبی و اينجانب درخواست مجوز برای راهپيمايی جداگانه کرده‌ايم و هنوز منتظر جواب رسمی به اين درخواست هستيم.»

ميرحسين موسوی با اين حال، تاکيد کرده است «پاسخ مثبت» به در خواست معترضان برای برگزاری راهپيمايی مستقل «بيشتر به نفع کشور است.»

با اين حال، وی اضافه کرده است: «منتهی به نظر نمی‌رسد فضاسازی روزهای اخير و زير پا گذاشته شدن بديهی‌ترين موازين حقوقی از سوی مسئولان عاليرتبه قضایی و امنيتی کشور حرکتی در اين جهت باشد.اگر اقدام خاصی در دستور کار متصديان قرار دارد آنها می‌توانند مقاصد خود را با هزينه کمتری به انجام برسانند.»

جنجال بر سر آنچه که «هتک حرمت» بنيانگذار جمهوری اسلامی خوانده می شود پس از آن آغاز شد که تلويزيون دولتی ايران به دنبال اعتراض های دانشجويان در روز ۱۶ آذر، تصاويری از پاره شدن تصوير آيت الله خمينی، بنيانگذارجمهوری اسلامی، پخش کرد و آن را به دانشجويان نسبت داد.

اين اقدام تلويزيون با حمايت هواداران دولت و رهبر جمهوری اسلامی روبه رو شد و آنها در اعتراض به پاره شدن عکس بنيانگذار جمهوری اسلامی در برخی از شهرها دست به راهپيمايی زدند.

رهبران معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهوری با «مشکوک» خواندن اين تصاوير، صدا و سيما را به تنش آفرينی و زمينه سازی برای سرکوب معترضان متهم کرده اند.

وزارت کشور: در راهپيمايی روز جمعه شرکت کنيد

شورای هماهنگی تبليغات اسلامی پيشتر از مردم ايران دعوت کرد تا در راهپيمايی روز جمعه شرکت کنند. سپاه پاسداران نيز در اطلاعيه ای از مردم خواسته تا در راهپيمايی روز جمعه شرکت کنند.

اين در حالی است که مجمع روحانيون مبارز در اطلاعيه ای از رويکرد وزارت کشور در صادر نکردن مجوز راهپيمايی انتقاد کرده است.

مدير کل سياسی وزارت کشور روز چهارشنبه طی نامه‌ای به مجمع روحانيون مبارز اعلام کرده است به دليل اين که نامه در خواست راهپيمايی اين مجمع با امضای دبير اجرايی مجمع ارسال شده و به امضای رييس مجمع نرسيده است، از پاسخگويی به آن خودداری کرده است و توصيه کرده است تا آنها در راهپيمايی روز جمعه شرکت کنند.

اين در حالی است که مجيدانصاری، دبير اجرايی مجمع روحانيون مبارز، در پاسخ اين پرسش که آيا در راهپيمايی شورای هماهنگی تبليغات اسلامی در روز جمعه شرکت می کنيد گفته است: آن پيشنهاد شواری هماهنگی به جای خود محترم است اما همان طور که گروه های مختلف در چند روز اخير راهپيمايی کردند ما هم درخواست خود را ارائه کرديم و منتظر اعلام نظر وزارت کشور هستيم.

در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری، وزارت کشور و ديگر نهادهای دولتی بارها با درخواست های معترضان برای انجام راهپيمايی مخالفت کرده اند.

حمايت مجاهدين انقلاب

در همين زمينه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی در بيانيه ای رويکرد سازمان صدا و سيما در اين موضوع را «نقطه شروع» اقدام هماهنگ عليه معترضان ارزيابی کرده است.

در بخشی از بيانيه مجاهدين انقلاب آمده است: «نمايش صحنه مذکور در بخش های مختلف خبری صدا و سيما نقطه شروع حرکت هماهنگ و سازمان يافته جريان حاکم عليه جنبش سبز و رهبران آن شده است.»

سازمان مجاهدين انقلاب همچنین «از سکوت تأمل برانگيز صدا و سيما در انعکاس مواضع رهبران، احزاب، فعالان اصلاح طلب و دانشجويان طرفدار جنبش سبز» انتقاد کرده است.

این سازمان از خواست مجمع روحانيون مبارز، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری راهپيمايی حمايت کرده است.
XS
SM
MD
LG