لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

صف‌آرایى سربازان ایرانى و عراقى در نزدیکی چاه فکه


در حالى که نیروهاى ایرانى و عراقى در اطراف یک چاه نفتى مورد مناقشه میان دو کشور در منطقه مرزى فکه روبروى هم صف‌آرایى کرده‌اند، سربازان عراقى مى‌گویند، براى جلوگیرى از «تصرف دوباره این چاه نفتى توسط ایران تا آخرین قطره خون» مى‌جنگند.

خبرگزارى رویترز روز شنبه در گزارشى در باره چاه نفتى مورد اختلاف میان ایران و عراق در منطقه مرزى فکه از آمادگى نیروهاى عراقى براى دفاع از چاه شماره ۴ فکه خبر داده است.

در این گزارش آمده است، هر چند از شمار سربازان عراقى که ماموریت حفاظت از این چاه نفتى را برعهده دارند، اطلاع دقیقى در دست نیست، با این حال شمار سربازان عراقى که در نزدیکى چاه فکه مستقر شده‌اند، کمتر از ۳۰ سرباز نیست، در حالى که در سوى دیگر نیز ۱۱ سرباز ایرانى حضور دارند.

حدود یک هفته پیش شرکت نفت جنوب عراق اعلام کرده بود، نیروهاى ایرانى با ورود به خاک عراق چاه نفت شماره ۴ فکه را تصرف کرده و پرچم جمهورى اسلامى ایران را بر فراز آن برافراشته‌اند.

على الدباغ سخنگوى دولت عراق نیز با تایید این خبر، از ایران خواسته بود، هر چه زودتر نیروهاى خود را از این میدان نفتى خارج کند.

در واکنش به این اظهارات شرکت ملى نفت ایران، خبر تصرف این چاه نفت توسط نیروهاى ایرانى را تکذیب کرد و اندکى بعد از آن ستاد کل نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى با انتشار بیانیه‌اى اعلام کرده بود، سربازان ایرانى از مرز عراق رد نشده‌اند و چاه نفت مورداختلاف با عر اق، در داخل مرز ایران قرار دارد و متعلق به ایران است.»

با این حال پس از بالا گرفتن تنش‌ها میان دو کشور در این زمینه که حتى افزایش قیمت جهانى نفت را در پى داشت، سخنگوى دولت عراق چند روز پیش اعلام کرد، نیروهاى ایرانى پرچم ایران را از فراز چاه مورد مناقشه پایین آورده و ۵۰ متر عقب نشینى کرده‌اند.

خبرگزارى رویترز در گزارش خود در این باره نوشته است، تنش میان عراق و ایران بر سر چاه نفتى شماره چهار فکه بخشى از اختلاف‌هاى مرزى میان دو کشور است که در سال‌هاى دهه هشتاد میلادى منجر به جنگى هشت ساله میان عراق و ایران شد، که در جریان آن حدود یک میلیون نفر کشته شدند.

ژنرال رزاق عبدالحسن، فرمانده نیروهاى مرزبانى عراق در فکه در این باره مى‌گوید: « چاه‌های نفت فکه عراقى هستند و ما تا آخرین قطره خون خود از آنها دفاع خواهیم کرد.»

به گفته وى سربازان ایرانى همچنان در عمق صد مترى خاک عراق حضور دارند و در حدود هشتاد مترى چاه مورد مناقشه موضع گرفته‌اند.

این فرمانده عراقى همچنین از استقرار نیروهاى کمکى در اطراف چاه‌هاى نفتى دیگر در منطق خبر داده است، هر چند وی از اعلام شمار این سربازان خوددارى کرده است.

میدان نفتى «فکه» در مرز مشترک ایران و عراق واقع شده است و دو کشور به صورت مشترک از این میدان نفتى بهره‌بردارى مى‌کنند.

هر چند مقام‌هاى عراقى مى گویند چاه شماره ۴ در این میدان نفتى متعلق به عراق است، با این حال قرار است یک کمیسیون مشترک در اوایل سال جدید میلادى کار علامت گذارى در منطقه مرزى مورد مناقشه را آغاز کند.

در این میان على معاریج، رییس شرکت نفت دولتی میسان عراق که مسئول بهره‌بردارى از میدان‌هاى نفتى فکه است، در این باره مى‌گوید: « پس از این کار (علامت‌گذارى) همه چیز روشن خواهد شد و ما انتظار داریم و مى‌دانیم که عراقى بودن این چاه نفتى تایید می‌شود و ایرانى‌ها هم به آن اذعان ‌می‌کنند.»

کار حفارى چاه شماره چهار فکه در سال ۱۹۷۹ به پایان رسید و میزان تولید آن روزانه حدود سه هزار بشکه نفت بود که این میزان در منطقه‌اى که برخى از بزرگترین میدان‌هاى نفتى جهان را در خود جاى داده است، رقم چندان قابل توجهى به شمار نمى‌آید.

با این حال پس از آغاز جنگ میان عراق و ایران در سال ۱۹۸۰ بهره‌بردارى از این چاه متوقف شد و از آن زمان به بعد این چاه غیرفعال بوده است.

به نوشته رویترز «تصرف کوتاه مدت» این چاه نفتى توسط ایران از اهمیت نمادین به مراتب بیشترى برخوردار است، چرا که چنین رویدادى ریسک مشارکت در صنعت نفت عراق را براى شرکت‌هاى خارجى افزایش مى‌دهد.

میدان نفتى فکه بخشى از مجموعه میدان‌هاى نفتى میسان است، که میزان ذخایر آنها حدود دو و نیم میلیارد بشکه برآورد مى‌شود. تلاش دولت عراق براى واگذارى قرارداد بهربردارى از این میدان نفتى به شرکت‌هاى خارجى تاکنون بى‌ثمر بوده است.
XS
SM
MD
LG