لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

آمار تازه نیروى انتظامى تهران: هشت نفر روز عاشورا در تهران کشته شدند


فرماندهى انتظامى تهران بزرگ در آخرین اطلاعیه خود گفته است: «با بررسى جامع صورت گرفته، مشخص شد تعداد هشت نفر از هموطنان به طرز مشکوکى جان باختند.»
فرماندهى انتظامى تهران بزرگ در آخرین اطلاعیه خود گفته است: «با بررسى جامع صورت گرفته، مشخص شد تعداد هشت نفر از هموطنان به طرز مشکوکى جان باختند.»
در حالى که فرماندهی نیروى انتظامى تهران بزرگ پیشتر از کشته شدن پنج نفر در نا آرامی های روز عاشورا در تهران خبر داده بود این نیرو با انتشار اطلاعیه‌اى در روز دوشنبه کشته شدن هشت نفر را تایید و اسامی شش نفر آنها را اعلام کرده است.

به گزارش منابع خبرى ایران، فرماندهى انتظامى تهران بزرگ در آخرین اطلاعیه خود گفته است: «با بررسى جامع صورت گرفته، مشخص شد تعداد هشت نفر از هموطنان به طرز مشکوکى جان باختند.»

مهدى فرهادى راد ،۳۴ ساله، محمد على راسخى نیا ، ۴۰ ساله، امیر ارشدى، ۳۰ ساله، شهرام فرجى، ۳۰ ساله، على موسوى حبیبى ، ۴۲ ساله و جهانبخت پازوکى، ۵۰ ساله از جمله این جانباختگان هستند که علت مرگ سه تن از آنها «اصابت ساچمه تفنگ شکارى و گلوله» و علت مرگ سه نفر دیگر نیز «نامشخص» اعلام شده است.

بر اساس اطلاعیه نیروى انتظامى، یک «مرد ناشناس ۳۱ ساله» و «یک زن ناشناس ۴۳ ساله» نیز از جمله کشته‌شدگان روز عاشورا در تهران هستند که علت مرگ مرد ناشناس «اصابت چاقو» و علت مرگ زن ناشناس «احتمالاً سقوط یا تصادف» اعلام شده است.

در میان لیست اعلام شده از سوى نیروى انتظامى تهران بزرگ نام «على حبیبى موسوی»، خواهر زاده میرحسین موسوى نیز به چشم مى‌خورد، که گفته مى‌شود، بر اثر اصابت گلوله مستقیم به قلبش کشته شده است.

فرماندهان عالى‌رتبه نیروى انتظامى بارها تاکید کرده‌اند، که نیروى انتظامى در جریان سرکوب تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در روز عاشورا از سلاح گرم استفاده نکرده است.

این در حالى است که در تصاویر ویدیویى منتشر شده از درگیرى‌هاى روز عاشورا در تهران بارها صداى تیراندازى به گوش مى‌رسد و گزارش سایت‌هاى حامى جنبش سبز در ایران نیز از تیراندازى مأموران امنیتى براى مقابله با تظاهرکنندگان حکایت دارد.

علاوه بر این، گزارش‌هایى نیز در باره مرگ دست‌کم چهار نفر در شهرهاى دیگر از جمله تبریز در روز عاشورا منتشر شده است، که تاکنون نیروى انتظامى و سایر مقام‌هاى رسمى در این خصوص اظهار نظر نکرده‌اند.

روز یکشنبه و همزمان با برگزارى آیین‌هاى سنتى عزادارى به مناسبت روز عاشورا در ایران، معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در تهران و چند شهر دیگر ایران با حضور گسترده در خیابان‌ها، به اعتراض‌هاى خود ادامه دادند.

به دنبال یورش نیروهاى امنیتى و لباس شخصى‌ها به تظاهرکنندگان، چندین نفر کشته و شمار زیادى نیز زخمى شدند.

در حالى که برخى منابع خبرى شمار کشته‌شدگان در این روز را تا ۱۵ نفر اعلام کرده‌اند، نیروى انتظامى تهران بزرگ در اواخر روز یکشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای کشته شدن پنج نفر را در ناآرامى‌هاى روز عاشورا تایید کرده بود.

پلیس تهران در عین حال با سلب مسئولیت از خود در تیراندازى به سوى معترضان، در اطلاعیه خود افزوده بود: «در اغتشاشات پنج نفر به طرز مشکوکى جان باختند و تعدادى نیز مجروح شدند که کارشناسان در صدد شناسایى عوامل مشکوک در این حادثه مى باشند.»
XS
SM
MD
LG