لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

واکنش نمایندگان به گزارش کمیته ویژه مجلس درباره حوادث پس از انتخابات


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
در حالی که نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی گزارش کمیته ویژه مجلس درباره رویدادهای پس از انتخابات را «ناقص و ناکافی» توصیف کرده‌اند، چند تن از نمایندگان حامی دولت از رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل تشکیل این کمیته و قرائت گزارش آن انتقاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه در واکنش به انتقاد برخی از نمایندگان حامی دولت از «تشکیل کمیته رسیدگی به حوادث پس از انتخابات و قرائت گزارش آن در مجلس»، از این اقدام دفاع کرد.

علی‌ لاریجانی در این باره اظهار داشت: «اعضای کمیته بررسی منصفانه‌ای کردند آنچنان که فعالیت آن باعث اقتدار مجلس شد ضمن اینکه نگاه منصفانه داشتن توسط مجلس یک حسن است».

احمد لطفی، نماینده اصولگرای اراک، پس از قرائت گزارش کمیته ویژه مجلس در تذکری به انتقاد از تشکیل این کمیته و قرائت گزارش آن در مجلس پرداخته و خطاب به علی لاریجانی گفته بود: «بهتر بود قبل از اینکه مطالب را اعلام کنید عاملان اصلی این ماجرا که باعث این فتنه و معرکه و گرفتاری بسیار زیاد برای مردم شدند را شناسایی و به مردم معرفی می‌کردید».

همچنین ستار هدایتخواه، نماینده حامی دولت از حوزه انتخابی بویراحمد و دنا، نیز با غیر قانونی خواندن کمیته ویژه مجلس از آن به عنوان «کمیته رئیس مجلس» نام برده و گفت: «در این فتنه‌ای که به دنبال براندازی نظام بود، مردم از مجلس انتظار دارند فرع را از اصلی تشخیص دهد. امروز و آینده مردم درباره مجلس قضاوت می‌کنند که چرا در این فتنه خود را گرفتار مسائل فرعی کرد. به علاوه این هدیه‌ای بود از سوی رئیس مجلس به نیروی مظلوم و تلاشگر انتظامی».

در مقابل داریوش قنبری، نماینده اصلاح‌طلب ایلام در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با پایگاه خبری پارلمان‌نیوز اعلام کرد، فراکسیون اصلاح‌طلب مجلس گزارش کمیته ویژه را «گامی مثبت» و در عین حال «ناکافی» می‌داند.

وی در تشریح دیدگاه فراکسیون اقلیت مجلس در این باره اظهار داشت:«در مجموع دیدگاه فراکسیون این است که گزارش قرائت شده تا حدی به بخشی از حوادث پرداخته اما به بسیاری موارد دیگر همچون حادثه کوی دانشگاه، کوی سبحان، حمله به منزل مسکونی نمایندگان، مرگ مشکوک پزشک کهریزک و... پرداخته نشده است».

آقای قنبری افزود: «این گزارش شمولیت لازم را ندارد، ناقص تهیه شده، مواردی مهم دیگری که می‌بایست به اطلاع مردم می‌رسید در این گزارش نیامده و انتظارات ما بسیار بیشتر از آن چیزی بود که امروز قرائت شد، این گزارش را گام مثبتی می‌دانیم، اما آن را کافی نمی‌دانیم».

این در حالی است که فرهاد تجری، یکی از اعضای کمیته ویژه مجلس، برای بررسی رویدادهای پس از انتخابات، با دفاع از گزارش این کمیته گفته است که این گزارش «بدون سانسور» در صحن علنی مجلس قرائت شده است.

فرهاد تجری با «حکیمانه و منطبق بر واقعیت» دانستن این گزارش به خبرگزاری مهر گفته است: «به اعتقاد بنده موضوع حوادث پس از انتخابات حادثه‌‌ا‌ی صد درصد اتفاقی بود و باید شخص و فرد خاطی بازخواست شود نه سیستم انتظامی و قضائی. باید در گزارش هم مسئولیت حقیقی افراد مورد تاکید قرار می‌گرفت نه اینکه صرفاً به مسئولیت سازمانی آنها پرداخته شود و دستگاه انتظامی و قضایی با عنوان پاسخگو معرفی شوند».

همچنین احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز با ابراز رضایت از گزارش کمیته ویژه مجلس اظهار داشت: «این گزارش نشان داد که تخلفاتی صورت گرفته و کسی که دستور انتقال بازداشت شدگان را به کهریزک صادر کرده، دادستان وقت تهران بوده و مسئولیت اصلی این حوادث به گردن اوست».

وی از دادگاه انتظامی قضات و دادگاه انتظامی نیروهای مسلح خواست «پیگیر وقایع رخ داده در کهریزک باشند و قانون را در این خصوص اجرا کنند».

احمد توکلی با اشاره به «مسئولیت سعید مرتضوی» در این ارتباط افزود:«مسئولیت افراد پس از جابجایی پست از بین نمی‌رود، البته دادگاه تعیین می‌کند که چه کسی مجرم است، اما آنچه که این گزارش نشان می‌دهد، حکایت از مقصر بودن دادستان وقت تهران دارد».
XS
SM
MD
LG