لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

پزشکیان: علت مرگ رامین پوراندرجانی مسمومیت اعلام شده است


رامين پوراندرجانی
رامين پوراندرجانی
مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اعلام کرد پزشکی قانونی به طور شفاهی علت مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه‌ای که در بازداشتگاه کهریزک نیز حضور داشته، را مسمومیت دارویی اعلام کرده است.

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز، پیش از این از شهاب‌الدین صدر، رئیس کمیسیون بهداشت و رئیس سابق سازمان پزشکی قانون، خواسته بود که از این سازمان بخواهد پاسخ خود را هر چه زودتر ارائه کند.

مسعود پزشکیان در این باره گفت که پزشکی قانونی به طور شفاهی به شهاب‌الدین‌ صدر گفته است رامین پوراندرجانی به علت مسمومیت دارویی جان باخته است.

مسعود پزشکیان در ادامه به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، که خبر را روز جمعه منتشر کرده است گفت: «درخواست کرده‌ایم که پاسخ کتبی به مجلس ارائه شود. این پاسخ کتبی شامل دو بخش جواب کالبدشکافی و جواب سم‌شناسی است.»

خبر مرگ مرموز رامین پوراندرجانی، در آبان‌ماه امسال در وب‌سایت نوروز منتشر شد.

رامین پوراندرجانی، برپایه گزارش سایت نوروز، محسن روح‌الامینی را که در بازداشتگاه کهریزک کشته شد معاینه کرده بود؛ گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که او تحت فشار بوده است که علت مرگ محسن روح‌الامینی را مننژیت اعلام کند.

برپایه گزارش نوروز، مادر این پزشک، پیش از مرگ فرزندش به پدر محسن‌ روح‌الامینی زنگ زده و گفته بود که جان فرزندش به دلیل آگاهی از نحوه مرگ محسن روح‌الامینی در خطر است.

این پزشک پیش از مرگش همچنین به عنوان مطلع در پرونده بازداشتگاه کهریزک در مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود.

اظهار نظرهای ضد و نقیض


مسئولان جمهوری اسلامی درباره مرگ رامین پوراندرجانی اظهارنظهرهای ضد و نقیضی کرده‌اند. دادستانی عمومی و انقلاب تهران در ابتدا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «علت مرگ رامین پوراندرجانی در دست بررسی است و آزمایش‌های اولیه پزشکی قانونی نشان می‌دهد که علت مرگ او مسمومیت نبوده و آزمایش‌های بیشتر برای تشخیص علت مرگ در حال انجام است».

خانواده رامین پوراندرجانی و دوستان وی، در مصاحبه‌های مختلف گفته‌اند که فرزندشان از پیش از مرگ از روحیه خوبی برخوردار بوده و می‌گویند احتمال خودکشی در این پرونده منتفی است.
سایت جهان، نزدیک به پرویز سروری، رئیس کمیته ویژه شورای امنیت ملی، علت مرگ این پزشک را خودکشی اعلام کرد و از وی به عنوان یکی از متهمان بازداشتگاه کهریزک نام برد.

اسماعیل احمدی‌ مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، درباره مرگ این افسر وظیفه که در نیروی انتظامی خدمت می‌کرد و تنها سه ماه از دوره سربازی وی باقی مانده بود، گفته است که وی ظاهرا خودکشی کرده و وصیت‌نامه‌ای نیز از وی در دست است.

فرمانده نیروی انتظامی در آبان‌ماه امسال به خبرنگاران گفت: «این فرد به عنوان پزشک در کهریزک مستقر نبوده، بلکه هفته‌ای یکی دو روز در کهریزک حضور پیدا می‌کرده و در اصل افسر وظیفه بوده است و پس از این که از دادسرا برای ارائه پاره‌ای توضیحات برای حوادث اخیر کهریزک به آسایشگاه مراجعه کرد، خوابید که هم آسایشگاهی‌هایش مشاهده کردند که وی فوت کرده است، البته وصیت‌نامه‌ای هم نوشته است که با نظر قاضی پرونده‌ ممکن است این وصیت‌نامه منتشر شود.»

روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران نیز پس از انتشار خبر مرگ این پزشک اعلام کرده بود که «نتایج بررسی‌ها و آزمایشات اولیه کالبدشکافی توسط پزشکی قانونی حاکی است فوت نام‌برده بر اثر مسمومیت نبوده و پزشکی قانونی در مورد آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی متعاقبا اظهار نظر خواهد کرد».

در ادامه اظهارنظرهای مختلف مقام‌های جمهوری اسلامی، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، در آذرماه امسال علت مرگ این پزشک را مسمومیت دارویی اعلام کرد و گفت: «در این باره پزشکی قانونی اظهارنظر کرده که مسمومیت دارویی علت مرگ این پزشک بوده است. البته در این باره قرص‌هایی هم در سالاد کنار وی کشف شده که با آن که پزشکی قانونی نظر داده مطابقت دارد. ولی تا این لحظه موضوعی که قطعی شده نشان می‌دهد که مرگ این پزشک ناشی از مسمومیت دارویی بوده است. اما این که این اقدام حتما ناشی از قصد بوده باشد یا نه نیاز به تحقیقات دارد.»

با این حال یک هفته پس از این اظهار نظر دادستان تهران، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، در اظهار نظر متفاوتی گفت که هنوز علت مرگ رامین پوراندرجانی مشخص نشده است.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، نیز به تازگی گفته است که هنوز علت مرگ پزشک بازداتشگاه کهریزک مشخص نشده است.

خانواده رامین پوراندرجانی و دوستان وی در مصاحبه‌های مختلف گفته‌اند که فرزندشان از پیش از مرگ از روحیه خوبی برخوردار بوده و می‌گویند احتمال خودکشی در این پرونده منتفی است.
XS
SM
MD
LG