لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

کلینتون: نمایندگان ۵+۱ این هفته درباره تحریم ایران گفت‌وگو می‌کنند


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
در حالی که ضرب‌الاجل ایالات متحده به ایران، برای همکاری با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی‌اش، در پایان دسامبر ۲۰۰۹، دهم دی ماه، پایان یافت، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید نمايندگان گروه پنج به علاوه يک در پايان هفته جاری در نيويورک درباره تحريم‌های احتمالی عليه ايران به گفت‌وگو می‌نشینند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی خانم کلینتون روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که کشورش به اين نتيجه رسيده که بهترين راه برای وادار ساختن مقام‌های تهران به بيان واقعيت‌های برنامه اتمی‌شان، وضع تحريم‌ها بر مسئولان ايران است.

وی در عین حال بدون اشاره به به زمان دقیق مذاکرات نمایندگان ۵+۱ در نیویورک گفت که چگونگی اعمال این تحریم‌ها هنوز نهایی نشده اما دولت آمریکا پس از مشورت با هم‌پیمانان خود مسیر درست برای اعمال تحریم‌ها را انتخاب می‌کند.

سخنان خانم کلینتون در حالی است که در هفته‌هاى اخير موضوع تحريم صدور بنزين به ايران و تشديد فشارهاى مالى بر افراد و مؤسسات درگير در فعاليت‌هاى هسته اى تهران به عنوان گزينه‌هاى مطرح براى افزايش فشارها بر ايران مطرح بوده است.

به تازگی نیز روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود که کاخ سفید درصدد اعمال تحریم‌های تازه مالی علیه نهادها و افرادی است که به طور مستقیم در سرکوب مخالفان نقش داشته‌اند و در همین زمینه در هفته‌های اخیر برخی از چهره‌های سرشناس مخالف حکومت ایران، در سخنرانی‌هایی که در بنیاد‌های پژوهشی واشینگتن داشته‌اند، فهرستی از شرکت‌‌های مرتبط با سپاه پاسداران را برای تحریم ارائه داده‌اند.

این روزنامه آمریکایی همچنین عنوان کرده بود که کارشناسان امور راهبردی خزانه‌داری آمریکا پیش از این نیز بر روی سپاه پاسداران که پشتوانه نظامی و اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، رهبر و رئیس‌ جمهوری ایران، هستند، تمرکز داشته‌اند.

موضع اروپا: تحریم‌های جدید، در صورت شکست مذاکرات

همزمان با سخنان هیلاری کلینتون، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه از ايران به خاطر برآورده نکردن خواسته‌های جامعه جهانی برای توقف برنامه اتمی‌اش انتقاد کرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، خانم اشتون که قرار است انتخابش به عنوان جانشین خاویر سولانا در اوخر ژانویه به تأیید پارلمان اروپا برسد، ضمن تأکيد بر اميدواری به مذاکره با ايران گفت که «در صورت شکست مذاکرات، اعمال تحريم‌های جديد مورد توجه قرار خواهد گرفت».

وی افزود: «بايد اطمینان یابیم که به نتيجه‌ای که می‌خواهيم دست پيدا می‌کنيم».

دولت آمریکا به مقامات تهران مهلت داده بود که تا پایان سال ۲۰۰۹ با پیشنهاد وین که متضمن مبادله بخش عمده اورانیوم ۳.۵ درصد با سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی امیرآباد است موافقت کند.

با این حال ایران با وجود موافقت اولیه با پیشنهاد وین، ضمن خودداری از پاسخ صریح به این پیشنهاد، مهلت جدید تا پایان ژانویه برای غرب تعیین کرد که با شرایط ایران برای این مبادله موافقت کنند.

ایران خواستار آن است که تنها حدود ۴۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود را با سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی‌اش به صورت ضمانت شده مبادله کند و می‌گوید که ضمانت مورد نظر برای این کار، انجام مبادله سوخت در داخل کشور است و وزیر خارجه ایران، محل مورد نظر برای انجام این مبادله را جزیره کیش اعلام کرده است.

در همين حال، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، روز دوشنبه در واشینگتن گفت که بخشی از مذاکرات شش قدرت جهانی درباره برنامه اتمی ايران، در جريان سفر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ويليام برنز، معاون هيلاری کلينتون، به مسکو و مادريد، صورت خواهد گرفت.

کشورهای آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان که گروه پنج به علاوه يک را تشکيل می‌دهند، از زمان ارائه پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، بر سر دستیابی به راه حلی برای بحران هسته‌ای تهران تلاش می‌کنند.
XS
SM
MD
LG