لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

«۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در زمین‌لرزه هائیتى جان باخته‌اند»


یک کودک آسیب‌دیده از زمین‌لرزه هائیتی
یک کودک آسیب‌دیده از زمین‌لرزه هائیتی
در حالى که وزیر کشور هائیتى شمار قربانیان زلزله این کشور را تا ۲۰۰ هزار نفر برآورد کرده است، مقام‌هاى هائیتى کنترل فرودگاه پورتوپرنس را به منظور هماهنگى بهتر در روند کمک رسانى به ارتش آمریکا واگذار کرده‌اند.

پاول آنتوان بینم، وزیر کشور هائیتى، روز شنبه به خبرگزارى رویترز گفته است، شمار کل تلفات زلزله این کشور بین صد تا دویست هزار نفر برآورد مى‌شود.

وى در عین حال با اعلام این که تاکنون حدود پنجاه هزار جسد از سطح شهر جمع آورى شده است، افزود: «ما در حال حاضر اطلاع دقیقى از شمار قربانیان در اختیار نداریم».

همچنین به گفته وزیر بهداشت هائیتى تاکنون حدود چهل هزار نفر در گورهاى دسته‌جمعى دفن شده‌اند. به دلیل شمار بالاى قربانیان زلزله هائیتى امکان تشخیص هویت اجساد پیش از دفن آنها وجود ندارد.

در جریان زلزله هفت ریشترى که روز سه‌شنبه پورتوپرنس، پایتخت کشور هائیتى، را در هم کوبید، میلیون‌ها نفر بى‌خانمان و ده‌ها هزار نفر کشته ‌شده‌اند که سازمان‌هاى امدادرسان شمار آسیب‌دیگان در این زلزله را تا سه میلیون نفر برآورد کرده‌اند.

به گفته شاهدان عینى، هیچ گوشه‌اى از پایتخت دو میلیون نفرى هائیتى از نیروى مخرب این زلزله در امان نمانده است. هائیتى با حدود ۱۰ میلیون جمعیت فقیرترین کشور در نیم‌‌کره ‌غربى به شمار مى‌رود.

ناو هواپیمابر هسته‌اى یواس‌اس کارل‌ وینستون آمریکا نیز در آب‌هاى منطقه لنگر انداخته است تا به عنوان فرودگاهى براى ۱۹ فروند از هلى‌کوپترهاى مستقر در این ناو که در امدادرسانى مشارکت دارند عمل کند.
زلزله هائیتى که در دویست سال گذشته در این کشور بى‌سابقه بوده است، خسارات بسیارى را به ساختمان‌ها از جمله کاخ ریاست جمهورى، مقر نیروهاى حافظ صلح سازمان ملل و بیمارستان بزرگ پایتخت وارد کرده و شمار زیادى از واحدهاى مسکونى را ویران کرده است.

همچنین به دلیل گرمى هوا در منطقه و نیز از کار افتادن شبکه آب‌رسانى در شهر، سازمان‌هاى امدادى نگران شیوع بیمارى‌هاى واگیردار در منطقه زلزله‌زده هستند. هم اکنون بوى اجساد فاسد شده سراسر شهر را فراگرفته است.

در این میان دولت هائیتى کنترل مهم‌ترین فرودگاه این کشور در پورتوپرنس را به ارتش آمریکا واگذار کرده‌ است تا روند امدادرسانى به زلزله‌زدگان با هماهنگى و سرعت بیشترى انجام شود.

هیلارى کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه براى آشنا شدن با روند امداد رسانى به زلزله زدگان وارد پورتوپرنس شد و در فرودگاه این شهر با رییس جمهور هاویتى دیدار کرد.

ایالات متحده آمریکا صد میلیون دلار براى کمک به زلزله‌زدگان هائیتى اختصاص داده و هزاران سرباز ارتش آمریکا به این کشور اعزام شده‌اند.

همچنین ناو هواپیمابر هسته‌اى یواس‌اس کارل‌ وینستون آمریکا نیز در آب‌هاى منطقه لنگر انداخته است تا به عنوان فرودگاهى براى ۱۹ فروند از هلى‌کوپترهاى مستقر در این ناو که در امدادرسانى مشارکت دارند عمل کند.

به گزارش خبرگزارى‌هاى بین‌المللى، مهم‌ترین نیاز زلزله‌زدگان آب و مواد غذایى است. هر چند فرودگاه پورتوپرنس شاهد ورود بى‌وقفه کمک‌هاى خارجى است، توزیع این کمک‌ها بین زلزله‌زدگان به کندى صورت مى‌گیرد.

پیشتر یک سازمان بریتانیایى حمایت از کودکان اعلام کرده بود، حدود دو میلیون کودک به دنبال زلزله هائیتى در معرض خطر قرار گرفته‌اند. این کودکان یا پدر و مادر خود را از دست داده‌اند، یا این که به‌شدت زخمى شده و نیازمند کمک‌هاى پزشکى هستند.
XS
SM
MD
LG