لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

ارتش اسرائیل دو افسر ارشد عملیات سرب مذاب را توبیخ کرد


فلسطینی‌ها و برخی سازمان‌های جهانی در بحران ۲۲ روزه غزه، اسرائیل را به کاربرد بمب‌های فسفری سفید رنگ متهم می‌کردند.
فلسطینی‌ها و برخی سازمان‌های جهانی در بحران ۲۲ روزه غزه، اسرائیل را به کاربرد بمب‌های فسفری سفید رنگ متهم می‌کردند.
گزارش ۴۶ صفحه‌ای که اسرائيل در پاسخ به گزارش نماينده شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد عمليات نظامی ارتش این کشور در نوار غزه ارائه کرده، نشان می‌دهد که ارتش اسرائيل دو تن از افسران بلندپايه خود را به دليل حمله به مناطق مسکونی پرجمعيت در غزه توبيخ کرده است.

گزارش رسمی اسرائيل بنا به درخواست قاضی ريچارد گلدستون، نماينده شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، تهيه شده است. شورای حقوق بشر در گزارش خود، دو طرف اسرائيل و حماس را به نقض حقوق بشر و احتمال «جنايت عليه بشريت» متهم کرده بود.

در عمليات نظامی سرب مذاب که از بيست و هفتم دسامبر ۲۰۰۸ آغاز شد و به مدت ۲۲ روز تا اواسط ژانويه ۲۰۰۹ ادامه يافت، حدود هزار و چهار صد فلسطينی و سيزده اسرائيلی کشته شدند.

فلسطینی‌ها و برخی سازمان‌های جهانی در بحران ۲۲ روزه غزه، اسرائیل را به کاربرد بمب‌های فسفری سفیدرنگ متهم می‌کردند.

ارتش اسرائیل در پاسخ گفته بود که از ماده سفیدرنگ مجاز ساخت آمریکا که پیشروی نیروهای نظامی را امکان‌پذیر می‌کند و کاربرد آن مجاز است استفاده کرده است، نه بمب فسفری.

در پاسخ رسمی جديد اسرائيل به گزارش شورای حقوق بشر آمده است که «در يک مورد، يک ژنرال و يک سرهنگ به دليل حمله به يک منطقه مسکونی پرجمعيت در غزه توسط ارتش اسرائیل توبيخ شده‌اند».

ارتش اسرائيل در گزارش خود نوشته است که «حمله به مناطق مسکونی پرجمعيت با ارزش‌های حاکم بر اين ارتش مغايرت دارد».

دو افسر ياد شده ارشدترین مقامات ارتش اسرائیل هستند که تاکنون به دليل مشارکت در عمليات سرب مذاب توبيخ شده‌اند.

اقدام نظامی که اين افسران ارشد به خاطر آن توبيخ شده‌اند، ماجرای روز پانزدهم ژانويه ۲۰۰۹ است که منطقه «تل الهوی» در شهر غزه گلوله‌باران شد.

سازمان ملل متحد می‌گويد که دفتر نمايندگی «اونرا»، نهاد ويژه سازمان ملل برای کمک‌رسانی به فلسطينی‌ها، با بمب‌های فسفری سفيدرنگ مورد حمله قرار گرفت و جان ششصد تا هفتصد نفر از کسانی که در آن روز در اين منطقه بودند مورد خطر قرار گرفت.

در برخی گزارش‌های رسانه‌های اسرائيلی آمده است که دو افسر مزبور برای دفاع از جان نيروهای خود و ايجاد هاله پوششی، بدون مشورت با فرماندهان بالاتر، به گلوله‌باران منطقه «تل الهوی» اقدام کرده‌اند.

با وجود اين، سخنگوی ارتش اسرائيل گزارش روز دوشنبه روزنامه اسرائيلی هاآرتص را در مورد محاکمه دو افسر رد کرد و کاربرد بمب فسفری را تکذيب کرد.

سخنگوی ارتش اسرائيل به مجازات احتمالی که در نتيجه «توبيخ» برای اين دو افسر ارشد در نظر گرفته شده، اشاره‌ای نکرد. در حالی که اين سخنگو تنها به رتبه نظامی دو افسر اشاره کرد، رسانه‌های اسرائيل نام آنها را فاش کرده‌اند: يکی از آنها ژنرال ايال آيزنبرگ، فرمانده تيپ «گيوعاتی» در زمان عمليات سرب نظامی، و ديگری، سرهنگ ايلان ملکا نام دارد.

سخنگوی ارتش اسرائيل همچنین گفت که ششمين کميسيون داخلی تحقيق درباره عمليات سرب مذاب در ارتش اسرائيل برپا شده است. اين سخنگو گفت: «ارتش اسرائيل ارزش‌های انسانی را در عمليات نظامی رعايت می‌کند، اما اگر اقداماتی مغاير با عرف و ارزش‌های ارتش صورت گرفته باشد در تحقيق درباره آن نيز باکی ندارد.»

در حالی که دولت و ارتش اسرائيل با قاضی ريچارد گلدستون در تحقيقات هيات ويژه شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری نکردند، بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، از ارائه گزارش رسمی اسرائيل درباره عمليات سرب مذاب «قدردانی» کرده است.

دولت حماس در غزه از مدت‌ها پيش گزارش رسمی خود را درباره عملکرد نيروهايش در جريان عمليات سرب مذاب، طبق درخواست قاضی گلدستون، به سازمان ملل ارائه کرده بود.
XS
SM
MD
LG