لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

حمایت ۹۰ چهره لبنانی: در کنار جنبش سبز مردم ایران می‌ایستیم


برای اولین بار در جهان عرب و به دعوت مؤسسه «سمیر قصیر» -روزنامه نگار فقید لبنانی- نود نفر از چهره‌های فرهنگی سیاسی و اجتماعی لبنان طی بیانیه‌ای حمایت خود را از اعتراض‌های مردم ایران اعلام کردند.

در این بیانیه سرکوب، اعدام و شنکجه در ایران به شدت محکوم شده وامضاء کنندگان این بیانیه حمایت خود را از «جنبش سبز» مردم ایران ابراز داشته‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «امروز ما ندای مردم ایران را می شنویم، و معنی آزادی و بهای آن را می‌فهمیم. ازاین پس ما در کنار جنبش سبز مردم ایران، و آزادی‌خواهانی که در مقابل استبداد ایستاده اند خواهیم ایستاد.»

رادیو فردا با حازم صاغیه نویسنده و روزنامه نگار لبنانی و یکی از امضاءکنندگان این بیانیه گفت‌وگو کرده است.



آقای صاغیه شما یکی از امضاءکنندگان این بیانیه هستید، دلیل شما برای امضای این بیانیه چه بود؟

من خواست‌های مردم ایران برای به دست آوردن آزادی و دموکراسی حمایت می‌کنم. چراکه من شخصآَ روزنامه نگاری آزادی خواه و دموکرات هستم. علاوه بر آن، چیزی که در حال حاضر در ایران اتفاق می‌افتد همان چیزی است که ما مردم لبنان هم دنبال آن هستیم.

چه خصوصیاتی در جنبش اخیر مردم ایران دیدید که باعث شد از آن حمایت کنید؟ ویژگی‌های این جنبش از نظر شما چیست؟

من فکر می‌کنم در ابتداخواست‌های این جنبش خیلی روشن نبود، ولی به تدریج اهداف روشن و دلگرم کنندهَ آن نمایان شد. چیزی که در شعار ها و خواسته های معترضین دیده میشود نفی ساختارسیاسی حکومت اسلامی و ولایت فقیه است. معترضین خواهان حکومتی بر گرفته از اراده مردمی هستند آنان می‌خواهند که دولت منافع ملی کشور را دنبال کند نه اینکه به دنبال منافع در کشورهای دیگر منطقه نظیر لبنان باشد.

آیا فکر می کنید مردم لبنان بعد از گذشت بیش از سی سال از انقلاب اسلامی ایران با دیدن این وقایع نظرشان نسبت به انقلاب اسلامی عوض شده است؟

بله! البته، گروهی در لبنان وجود داشته اند که همواره که حکومت اسلامی شیعه را رد می‌کردند و به طور کلی به ماهیت حکومت اسلامی انتقاد دارند و گروهی از شیعیان نیز که حامی حکومت ایران بودند اما با دیدین وقایع بعد از انتخابات در ایران نظرشان از رژیم برگشت و آنان نیز به جمع مخالفان رژیم ایران پیوستند.

به نظر می رسد گروهی در لبنان خواستار استقرار نوعی حکومت شبیه آنچه در ایران وجود دارد، هستند، آیا فکر می‌کنید تحولات اخیر در ایران نظر آنان را تغییر داده باشد؟

مطمئن هستم تحولات اخیر در ایران بر نظر آنان تاثیر خواهد گذاشت، این گروه خواهند دید ساختار حکومتی مورد نظر آنها کارکرد خود را از دست داده است، این عدم کارکرد موجب خواهد شد تا حکومت پشتوانه مردمی خود را ار نظر ایدئولوژیک، سیاسی و اقتصادی از دست بدهد و همین موضوع موجب خواهد شد تا مردم لبنان در نگاه خود به ساختار سیاسی ایران بازنگری کنند.

به عنوان یک روزنامه نگار و نویسنده، چه تفاوتی بین مردم ایران و دولتمردان این کشور می‌بینید؟

مردم ایران و به خصوص آنهایی که در خیابان می‌بینیم بسیار گوناگون و متفاوت هستند ما می‌بینیم که چقدر این مردم با استفاده از ابزارهای گوناگون با جهان آزاد ارتباط دارند در مقابل صاحبان حکومت در ایران را می بینیم که چقدر با دید بسته، ایدئولوژیک و یکجانبه گرا هستند.

کسی از طرفداران حزب الله لبنان هم این بیانیه را امضاء کرده است؟

نه فکر نمی کنم در میان آنان کسی از طرفداران حزب الله باشد.

آیا به نظر شما جنبش سبز می‌تواند موجب نگرانی حزب الله لبنان شود؟

البته مقامات حزب الله نسبت به مسائل داخلی ایران ابراز بی طرفی کرده‌اند، با این وجود نگرش حزب الله نسبت به تغییرات سران قدرت در ایران را باید از خود سران حزب الله پرسید.
XS
SM
MD
LG